ایده هایی برای بزرگتر جلوه دادن فضاهای کوچک


سکونت در خانه‌های بزرگ به عنوان یکی از علایق مشترک مردم بویژه در جوامع شهری به شمار می‌آید. در حال حاضر با توجه به عواملی مانند قیمت مسکن، شرایط مالی، امکانات موجود و مواردی از این دست، امکان اسکان در خانه‌های بزرگ برای بسیاری از افراد سخت و بعضاً غیر ممکن شده است. همین امر موجب می‌شود مردم به دنبال روش‌هایی باشند که بتوانند با صرف هزینه کم، فضای منازل خود را به ایده‌آل‌ترین حد ممکن برسانند. دانش ومهارت طراحی و دکوراسیون داخلی در این قبیل موضوعات می‌تواند برای افراد مختلف بسیار مثمر به ثمر واقع شود. در ادامه برای بررسی ایده‌ها و روشهایی ساده برای بزرگتر جلوه دادن فضاهای مختلف منازل کوچک  با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

اتاق نشیمن کوچک

1) قناعت به حداقل‌ها

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در دکوراسیون فضاهای داخلی منازل کوچک، استفاده از تعداد زیادی مبلمان و عناصر دکوراتیو و چیدمان فشرده آنها در کنار یکدیگر است. این امر نه تنها موجب شلوغ شدن اتاق وکوچکتر به نظر رسیدن فضا می‌شود، بلکه آسایش و راحتی مورد انتظار در فضای داخلی خانه را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بهتر است هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب تعداد مبلمان و عناصر دکوراتیو در طراحی فضاهای کوچک، به حداقل ها اکتفا کرده و از اضافه کردن عناصر و مبلمان اضافی اجتناب گردد.

استفاده از کمترین تعداد ممکن مبلمان و عناصر دکوراتیو

2) استفاده از مبلمان کوچک و جمع وجور

فضاهای کوچک نیازمند این هستند که مبلمان متناسب خود را داشته باشند. شکل، طرح و همچنین اندازه مبلمان می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بزرگتر جلوه دادن فضا داشته باشد. به عنوان یک قاعده کلی در طراحی و چیدمان فضاهای کوچک، استفاده از مبلمانی با ضخامت و ارتفاع کم بهترعمل می‌کند. زیرا باعث می‌شود ارتفاع اتاق بلندتر به نظر رسیده و امکان ورود نور بیشتر به فضا را میسر می‌کند.

مبل های کوچک و جمع و جور ارجحیت دارند

3) چیدمان متفاوت

برخی افراد در چیدمان منزل خود عادت دارند همیشه مبلمان را با فاصله بسیار کم یا چسبیده به دیوار قرار دهند. شاید در نگاه اول به نظر برسد هدف از این کار به حداکثر رساندن فضای قابل استفاده در منزل باشد؛ اما ذکر این نکته لازم است که انجام این کار، گاهی اوقات می تواند تعادل فضا را برهم زده و بیشتر موجب تنگ‌تر به نظر آمدن فضا شود. بنابراین بهتر است بین مبلمان و دیوار کمی فاصله داد تا فضای داخلی منزل اصطلاحاً نفس بکشد. برای نمونه با قرار دادن چند مبل در اطراف یک میز و با فاصله مناسب از دیوارها، می‌توان یک کانون بسیار جذاب برای اتاق نشیمن ایجاد کرد.

رعایت فاصله و الگوی مناسب در چیدمان مبلمان

رعایت فاصله و الگوی مناسب در چیدمان مبلمان

4) مدیریت محل لوازم مصرفی

پیدا کردن محل مناسب برای قرار دادن لوارم مصرفی بویژه در فضاهای کوچک چالشی است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند. شکی نیست که کمدها و کابینت‌ها در این امر می‌توانند بسیار یاری‌رسان باشند. اما با کمی زیرکی می‌توان از فضاهای دیگر نیز برای این کار استفاده کرد. یکی از  نکات اصلی برای زندگی در یک فضای کوچک، استفاده هوشمندانه از فضاهای خالی است. پیدا کردن محل مناسب برای لوازم مصرفی نیز از این قاعده مستثنی نیست. زیر تخت، زیر راه‌پله، قفسه‌ها و مواردی از این دست بهترین مکان‌ها برای انبار کردن لوازم مختلف هستند. بعلاوه با کمی دقت و خلاقیت در چیدمان لوازم داخل کمدها و کابینت‌ها هم می‌توان فضای مناسبی برای نگهداری از لوازم مختلف فراهم کرد.

استفاده از فضاهای خالی در دسترس برای نگهداری لوازم

استفاده از فضاهای خالی در دسترس برای نگهداری لوازم

5) استفاده از قفسه‌ها در اطراف میز تلویزیون

امروزه استفاده از قفسه‌های باز و در معرض نمایش در طراحی داخلی فضاهای مسکونی رواج پیدا کرده است. استفاده مناسب از قفسه‌ها می‌تواند ضمن ایجاد محلی مناسب برای گذاشتن لوازم مختلف، به عنوان یک عنصر تزیینی مناسب و کاربردی برای اتاق نیز استفاده شود. ترکیب یک میز تلویزیون و قفسه‌هایی که در بالای آن نصب می‌شوند؛ در عین کاربردی بودن باعث به وجود آمدن کانون بسیار جالب توجهی در فضای داخلی می‌شود.

استفاده بهینه میز تلویزیون

استفاده بهینه از فضای اطراف میز تلویزیون

6) استفاده از تابلوهای بزرگ هنری روی دیوار

استفاده از تابلوها و تصاویر مختلف روی دیوارها نفش قابل توجهی در مطلوبیت فضای داخلی دارد. اما در ارتباط با فضاهای کوچک باید کمی با احتیاط بیشتر در این مورد اقدام کرد. وجود تعداد زیادی عکس و تابلو روی دیوار در فضاهای کوچک می‌تواند باعث شلوغ شدن و در نتیجه کوچک به نظر رسیدن این قبیل فضاها شود. در عوض می‌توان از یک تابلوی بزرگ هنری روی دیوار استفاده کرد تا در عین شخصیت بخشیدن به فضا؛ از شلوغ شدن دیوار نیز جلوگیری کرد.

تابلو های بزرگ نقش قابل توجی در بزرگتر جلوه دادن فضا دارند

7) استفاده از آینه

استفاده از آینه و لوازم انعکاس دهنده نور، یکی از قدیمی‌ترین ترفندها در طراحی فضاهای کوچک  برای بزرگتر جلوه دادن اتاق است. قرار دادن یک آینه بزرگ روی دیوار مجاور به بزرگترین پنجره، بیشترین نور را منعکس می کند. اما اگر پنجره‌ها کوچک باشند یا به هر دلیل نخواهیم به نور طبیعی تکیه کنیم، بهتر است یک آینه بلند در پشت مبلمان یا آباژور قرار داده شود. این کار در حقیقت یک تکنیک بصری است که باعث می شود احساس کنیم اتاق دیگری در آنسوی فضای مذکور وجود دارد و موجب بزرگتر جلوه دادن فضا می‌شود.

محل مناسب قرارگیری آینه

آینه ها با انعکاس نور و تصویر فضا را بزرگتر نشان می دهند

7) دقت در انتخاب پرده‌ها

اگر میخواهیم اتاق ما بزرگتر به نظر برسد بهتراست قید پرده‌های سنگین و بزرگ را بزنیم. اما این بدان معنی نیست که نباید از پرده بر بروی پنجره‌ها استفاده شود. بهتر است برای پوشاندن پنجره ها در فضاهای کوچک از پرده‌های روشن و بلندی استفاده شود که از سقف تا زمین امتداد دارند.( این کار باعث بلندتر به نظر رسیدن پنجره‌ها می‌شود). طول پرده‌ها نیز می‌بایست متناسب با طول پنجره و در صورت امکان کمی عریض‌تر انتخاب شوند. همچنین شیشه پنجره‌ها نیز بهتر است همواره تمیز نگه داشته شوند تا نور بیشتری بتواند وارد فضا شده و در نتیجه فضا بزرگتر دیده شود.

برای فضاهای کوچک پرده هایی به رنگ روشن و بلند مناسب ترند

برای فضاهای کوچک پرده هایی به رنگ روشن و بلند مناسب ترند

9) انتخاب پوشش مناسب برای کف

تقریبا همه می‌دانند که دیوارهای سفید رنگ در فضاهای داخلی باعث انعکاس بیشتر نور و بزرگتر جلوه دادن آن خواهد شد. این امر در مورد کف ها نیز صدق می‌کند. استفاده از رنگ‌های روشن در کف می‌تواند باعث شود فضا بزرگتر از آنچه هست به نظر آید. در این مورد می توان از مصالح مناسب برای پوشش کف همچون انواع پارکت، لمینت، سرامیک و حتی موکت، فرش و قالی‌هایی که زمینه رنگ غالب آنها سفید یا کرم است استفاده کرد.

پوشش کف مناسب در فضاهای کوچک

پوشش کف مناسب در فضاهای کوچک

10)رنگ بندی مناسب

هرچند استفاده از رنگ‌های روشن در فضاهای کوچک بسیار مطلوب است، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که چنجانچه بیش از اندازه از این رنگ‌ها در طراحی داخلی استفاده شود؛ نتیجه حاصل فضایی بسیار یکنواخت و بعضا کسل‌کننده خواهد بود. از این رو ترکیب مناسب رنگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است رنگی که برای دیوارها انتخاب می‌شود با مبلمان هماهنگی داشته باشد. لوازم دکوری مورد استفاده در فضا نیز از طیف‌های رنگی نزدیک انتخاب شوند.  به این ترتیب، علاوه بر دستیابی به رنگ و احساسی جادویی در فضا، دیگر نگرانی در مورد اندازه مبلمان نیز کمتر وجود خواهد داشت. زیرا حتی قطعات بزرگتر نیز با رنگ پس‌زمینه آمیخته می‌شوند. البته هراز گاهی استفاده از کنتراست رنگی نیز تاثیر بسیار خوبی در مطلوبیت فضا خواهد داشت. برای نمونه استفاده از کوسن‌های تیره در اتاقی با دیوارها و مبلمانی به رنگ روشن انتخاب خوبی است.

نمونه تم رنگی مناسب برای اتاق نشیمن کوچک

نمونه تم رنگی مناسب برای اتاق نشیمن کوچک

11) مرتفع نشان دادن فضا

ارتفاع نقش مهمی در طراحی فضاهای کوچک دارد. هرچه ارتفاع فضایی که در آن قرار داریم بیشتر باشد، فضا بزرگتر به نظر می‌رسد. قاعدتاً افزایش فیزیکی ارتفاع فضای مسکونی در بسیاری موارد غیر ممکن است اما راهکارهای مختلفی وجود دارند که با استفاده آنها می‌توان ارتفاع فضا را بیشتر نشان داد. نوارهای عمودی بر روی یک دیوار، نقاشی‌های  سقفی، رنگ‌آمیزی مناسب سقف، پرده‌های بلند که از سقف تا کف اتاق امتداد دارند، استفاده از نورهای موضعی مانند هالوژن و ال ای دی وغیره. همه این راهکارها به تنهایی یا با ترکیب مناسب با یکدیگر، روشهایی هستند که می‌توان برای مرتفع نشان دادن فضا استفاده کرد.

رنگ آمیزی متفاوت سقف برای بلندتر نشان دادن فضا

استفاده از خطوط عمودی برای بلند تر نشان دادن سقف

ترجمه و ارائه: رسانه هنر و معماری ساباط

توجه: تعدادی از تصاویر موجود در این مطلب جایگزین شده‌اند.

ماخذ: بخش مقالات وبسایت Realhomes

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *