تاثیر رنگها در تغییر ادراک ما از فضای داخلی


چه محیط‌های کاری باشد یا محیط خانه، تحقیقات بعمل آمده حاکی از آن است که 87 درصد زندگی مردم در فضای داخلی سپری می‌شود. محیط دلپذیر تأثیر مثبتی بر روحیه و رفاه حال کاربران خود می‌گذارد و محیط نامطلوب می‌تواند باعث برهم زدن آسایش و آرامش افراد شود. به همین دلیل است که حرفه طراحی داخلی علیرغم آنچه برخی متخصصان اعتقاد دارند، بسیار حائز اهمیت است. در هنگام طراحی داخلی، معمار توانایی تغییر متغیرهای مهمی که بر تجربه‌ی کاربران یک فضا تأثیر می‌گذارند را دارد. نور مصنوعی، نور طبیعی، نسبت‌ها یا مصالح مختلف از جمله مهمترین این متغیرها هستند.

تاثیر رنگها در طراحی فضای داخلی

برای داشتن تجربه‌ای مطلوب در فضای داخلی، اصولی وجود دارند که با بهره‌گیری از آنها می‌توان بدون اینکه تغییری در ابعاد، اندازه و موقعیت عناصر تشکیل دهنده فضاهای داخلی همچون دیوارها،سقف و … داد؛ ادراک و دریافت افراد از فضایی که درون آن هستند را تغییر داد. این امر با رنگ‌آمیزی سطوح، استفاده از مواد، پوششها و اندودهای مختلف میسر می‌شود. رنگ‌های روشن و سرد فضا را بزرگتر و رنگهای تیره فضا را بسته‌تر و کوچکتر جلوه می‌دهند. چیدمان رنگ‌ها یا بافت‌ها در یک محیط چشم انداز کلی فضا را تغییر داده و باعث می‌شود اتاق بلندتر، طولانی‌تر، وسیع تر و… به نظر برسد و یا یک عنصر خاص برجسته شود.

تاثیر رنگها در طراحی فضای داخلی

در ادامه راهکارهایی عنوان می‌شود که تنها با استفاده از رنگ وایجاد تضاد موجب تغییر محیط و فضای داخلی می‌شوند. با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

بزرگتر جلوه دادن فضا

ایده بزرگتر جلوه دادن فضای داخلی

برای ایجاد احساس بزرگ بودن یک محیط، بهترین روش استفاده از رنگ‌های روشن است که این کار با انعکاس نور طبیعی، باعث می‌شود سطوح مختلف بزرگتر جلوه کنند.

استفاده از رنگهای روشن موجب بزرگتر جلوه دادن فضا می شود

فشرده تر جلوه دادن فضا

ایده فشرده تر جلوه دادن فضای داخلی

هنگامی که نیاز باشد فضا فشرده تر، کوچکتر و مهجورتر به نظر برسد، انتخاب رنگ‌های قوی‌تر روی سطوح دیواری می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این رنگها قسمت اعظم نور طبیعی را جذب می‌کنند و نوعی احساس محصور کردن را منتقل می کنند که می تواند برای عملکردهای خاص مفید باشد.

استفاده از رنگهای تیره و قوی فضای داخلی را فشرده تر نشان می دهد

کاهش ارتفاع سقف

ایده کاهش ارتفاع سقف

گاهی اوقات کاهش ارتفاع سقف می‌تواند باعث مطلوب‌تر و دلپذیرتر شدن فضا شود. رنگ‌آمیزی تیره‌تر سقف نسبت به دیوارها و یا نمایش عریان مصالح مورد استفاده در سقف موجب به وجود آمدن این تصور خواهد شد که ارتفاع سقف کوتاه است.

استفاده از رنگهای تیره و نمایش مصالح مورد استفاده در سقف ارتفاع آن را کمتر نشان می دهد

مرتفع تر نشان دادن فضا

ایده مرتفع تر نشان دادن فضای داخلی

برعکس مورد فوق‌الذکر، در مواقعی نیاز است که ارتفاع سقف بلندتر جلوه نماید. برای نمونه در محیط‌هایی با سقف کوتاه؛ فضا تنگ، محصور و دلگیر به نظر خواهد رسید. در چنین شرایطی می‌توان با انتخاب رنگی روشن برای سقف و رنگ تیره تر برای دیوارها؛ ارتفاع سقف را بیشتر نشان داد.

استفاده از رنگ روشن در سقف موجب احساس مرتفع بودن آن می شود

عریض‌تر کردن فضا

ایده عریض تر نشان دادن فضای داخلی

انتخاب رنگ تیره‌تر برای سقف و دیوار پشتی و رنگ روشن برای دیوارهای جانبی باعث می‌شود فضا عریض‌تر و جادار‌تر به نظر برسد. این تکنیک بویژه در راهرو‌ها و اتاق‌های باریک بیشترین کاربرد را دارد.

استفاده از رنگ تیره در سقف و دیوار پشتی موجب عریض تر جلوه دادن فضا می شود

باریک‌تر کردن فضا

ایده باریک تر نشان دادن فضای داخلی

برعکس مورد اشاره شده در بالا؛ انتخاب رنگ تیره‌تر برای دیوار‌های جانبی و رنگ روشن برای سقف و پس‌زمینه می‌تواند موجب باریک‌تر جلوه دادن فضا شود. این روش بیشتر درمورد فضاهایی استفاده می‌شود  که دارای نسبت‌ها و ابعاد نا متوازنی هستند.

استفاده از رنگهای تیره در دیوار های جانبی موجب باریک تر نشان دادن فضا می شود

کوچک‌تر نشان دادن فضا

ایده کوچکتر نشان دادن فضای داخلی

این راهکار برای دادن حس صمیمیت به فضاهای بسیار بزرگ کاربرد دارد. برای انجام این کار از تضاد میان طیف‌های رنگ تیره روی دیوار پشتی با رنگهای روشن سایر قسمتهای فضا استفاده می‌شود.

استفاده از رنگهای تیره در دیوار پشتی موجب کوچکتر به نظر آمدن فضا می شود

برجسته‌تر کردن یک دیوار

ایده برجسته کردن دیوار در فضای داخلی

برای شاخص‌تر و برجسته‌تر کردن یک دیوار در مقایسه با باقی دیوارها، بهتر است رنگ آن دیوار روشن و مابقی تیره باشند. با انجام این کار چشم انسان به صورت ناخودآگاه به سمت دیواری که رنگ روشنی دارد کشیده می‌شود.

استفاده از رنگ روشن برای یکی از دیوارها موجب برجسته و شاخص تر شدن آن دیوار می شود

کوتاه‌تر نشان دادن دیوارها

ایده کوتاه تر نشان دادن دیوارها

چنانچه نیاز باشد دیوارهای اتاقی کوتاه‌تر از آنچه هست نمایش داده شوند؛ از رنگهای تیره در قسمت تحتانی دیوار استفاده می شود. این کار از لحاظ بصری باعث خواهد شد ارتفاع دیوار کمتر احساس شود.

استفاده رنگ‌های تیره در قسمت تحتانی دیوارها موجب کوتاه تر به نظر رسیدن ارتفاع دیوار می‌شود

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *