بیوفیلیا در طراحی داخلی

بیوفیلیا در طراحی داخلی


 در این مقاله به شناخت مفهوم بیوفیلیا ( زیست گرایی ) در بحث طراحی داخلی و تاثیرات آن بر روی زندگی مردم پرداخته می‌شود. برای مطالعه این مطلب در ادامه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

مقدمه

طراحی داخلی فرآیندی است که با تجربه انسانی آغاز می‌شود. طراحان داخلی با در نظر گرفتن نیازهای جسمی روحی و عاطفی افراد و استفاده از رویکردهای انسان محور، چگونگی و شرایط زندگی در فضای داخلی را مشخص می‌کنند. امروزه با گسترش رویکردهای جدیدی برای ارتقا سلامت، ایمنی و رفاه کاربران در فضای داخلی؛ بهره گیری از بیوفیلیا ( زیست‌گرایی ) به عنوان منبع الهامی در طراحی داخلی به صورت فزاینده‌ای رواج پیدا کرده است.

بیوفیلیا در طراحی داخلی

استفاده از گیاهان در فضای داخلی

طراحی داخلی

طراحی داخلی جنبه‌های مختلف محیط اطراف ما را در بر می‌گیرد. شناخت مصالح ساختمانی، مبلمان و تجهیزات مختلف، روشنایی، سیرکولاسیون، ارگونومی و رفتار محیطی انسان همگی از اجزای این رشته هستند. تجربه نشان داده است که بیوفیلیا ( زیست‌گرایی ) به صورت پیوسته بر عناصر فیزیکی و حسی موجود در فضای داخلی و در نتیجه سلامتی و احساسات مردم و کاربران فضا تاثیر می‌گذارد.

توجه: برای آشنایی بیشتر با موضوع طراحی داخلی می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

بیوفیلیا ( زیست گرایی ) چیست؟

بیوفیلیا نگرشی است که بر طبق آن انسان به صورت ذاتی در جستجوی ارتباط با طبیعت است. این اصطلاح در دوران یونان باستان به “عشق به موجودات زنده” ترجمه شده است. در سال ۱۹۷۳، اریک فروم (روانکاو آمریکایی- آلمانی) در کتابی تحت عنوان “آناتومی ویرانگر انسان” بیوفیلیا را “عشق پر شور به زندگی و هر آنچه زنده است” توصیف کرده و ادوارد ویلسون (زیست شناس معروف آمریکایی) در سال ۱۹۸۴ در خصوص زیست‌گرایی مدعی شده که تمایل انسان‌ها به تمرکز و پیوستن به طبیعت تا حدی ریشه ژنتیکی دارد. وی از سرپرستی محیط‌زیست سخن به میان آورده و مفاهیم مختلفی همچون وابستگی عملی انسان به طبیعت را به این موضوع نسبت داده است.

ایک فروم: روانکاو آلمانی- آمریکایی

ایک فروم: روانکاو آلمانی- آمریکایی

ادوارد ویلسون: زیست شناس آمریکایی

ادوارد ویلسون: زیست شناس آمریکایی

رضایت حاصل از تعامل مستقیم با طبیعت، جذابیت فیزیکی طبیعت که به عنوان منبع الهام و صلح مشهود است و نهایتاً دلبستگی انسان به طبیعت در قالب پیوندهای عاطفی با مناظر و فضاها؛ همگی مفاهیم و دلایلی هستند که بر طبق نظر متخصصین، ارتباط عمیق میان انسان و طبیعت را گواهی می‌دهند. به صورت کلی اصل اساسی بیوفیلیا ارتباط انسان با طبیعت و و تاثیرات آن بر روی افزایش تندرستی و سلامت مردم است.

بیوفیلیا در طراحی داخلی

استفاده از گیاهان مختلف موجب افزایش تعامل انسان با طبیعت است

رابطه انسان با طبیعت

انسانها در طول تاریخ همواره سعی داشته‌اند ویژگی‌های دنیای طبیعی را وارد فضای ساخته دست خود کنند. استفاده از عناصری مانند آب، گیاهان، نورطبیعی و مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب در معماری، نشانه‌هایی از این تلاش است. بهره‌گیری از سیستم‌ها و عناصر طبیعی در طراحی، امکان در معرض طبیعت قرار گرفتن و برقراری ارتباط با آن را برای مردم فراهم می‌کند. این امر تاثیرات بسیار مطلوبی بر سلامت افراد دارد که از جمله موارد اثبات شده آن می‌توان به کنترل و کاهش ضربان قلب و فشار خون، افزایش فعالیت‌ها در سیستم عصبی، کنترل استرس و فشارهای روحی-روانی و مواردی از این دست اشاره کرد.

بیوفیلیا در طراحی داخلی

بهره‌گیری از آب به عنوان یکی از عناصر طبیعی در طراحی

بیوفیلیا در طراحی داخلی

بهره‌گیری از آب به عنوان یکی از عناصر طبیعی در طراحی

با گذشت زمان و به موازات پیشرفت تکنولوژی، ارتباط میان انسان و طبیعت از هم گسیخته شده است. پیشرفت‌های مختلف در قرون نوزده و بیست میلادی، نحوه تعامل مردم با طبیعت را به صورت اساسی تغییر داده است. امروزه مردم بیشتر وقت خود را در فضاهای داخلی سپری کرده و به صورت مداوم بین خانه و محل کار در حال رفت و آمد هستند. نتیجه استقبال از زیست‌گرایی در طراحی داخلی، ایجاد فضاهایی است که ضمن افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد فضا؛ باعث کاهش استرس نیز می‌شوند. یکی از شناخته‌ شده‌ترین ترفندهای طراحی زیست‌گرایانه استفاده از گیاهان می‌باشد که موجب ارتباط کاربران با طبیعت زنده می گردد.

بیوفیلیا در طراحی داخلی

استفاده از گیاهان در فضای داخلی

بیوفیلیا در طراحی داخلی

استفاده از گیاهان در فضای داخلی

 لایه‌های مختلف بیوفیلیا در طراحی داخلی

بیوفیلیا از لایه‌های متعددی تشکیل شده و با بررسی الگوهای طراحی که بر اساس این نگرش صورت گرفته است؛ می‌توان به ارتباطش با موضوع سلامت جهانی پی برد. طراحی زیست‌گرایانه، طبیعت را به درون فضا کشیده و این دو را با همدیگر ادغام می‌کند. الگوهای مورد استفاده در این سبک طراحی از ارتباطات بصری، محرک‌های حسی غیر ریتمیک، دما و جریان هوا گرفته تا نورپردازی دینامیک و استفاده از آب در فضاهای داخلی را شامل می‌شود.

بیوفیلیا در طراحی داخلی

اسفاده از عناصر طبیعی در طراحی داخلی

بیوفیلیا در طراحی داخلی

خانه آبشار – اثر فرانک لوید رایت

جمع بندی

بیوفیلیا تجربه‌های چند حسی در فضا را موجب شده و به مدد آن می‌توان فضایی طراحی کرد که برای تمام افراد فارغ از سن و جنسیت مطلوب و فرح بخش باشد. این قبیل فضاها، راه‌های اثبات شده‌ای هستند که انسان را به طبیعت مرتبط کرده، موجب افزایش بهره‌وری فضاها گردیده، استرس و فشارهای عصبی را کاهش داده و سلامت مخاطبان و کاربران را تضمین می‌کنند. با توجه به روند فزاینده شهرنشینی در جوامع بشری؛ زیست‌گرایی به عنوان رویکردی به نفع بشریت در طراحی مطرح می‌شود. طراحی داخلی زیست‌گرایانه؛ نحوه کار، زندگی و یادگیری جوامع بشری را با طبیعت پیوند می‌دهد.

بیوفیلیا در طراحی داخلی

استفاده از گیاهان مختلف موجب افزایش تعامل انسان با طبیعت است

بیوفیلیا در طراحی داخلی

نمونه‌ای از طراحی منظر بر اساس نگرش زیست‌گرایی

برای مطالعه مقالات بیشتر در مورد طراحی داخلی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

توجه: تعدادی از تصاویر موجود در این مطلب جایگزین شده‌اند.

 ماخذ: Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *