نورپردازی مستقیم


نورپردازی از جنبه‌های مختلف معماری و طراحی داخلی می‌تواند یک فضا را از لحاظ بصری تقویت کرده و یا از بین ببرد. این تأثیر ریشه در استفاده گسترده از نور مصنوعی برای اهداف و کاربرد‌های متفاوت چه در فضاهای داخلی و چه در فضاهای بیرونی مانند نما و طراحی منظر دارد.

دو محیط با ابعاد و چیدمان یکسان را تصور کنید. فرض کنید در اولی فقط از یک  نور عمومی و تعریف نشده برای روشنایی کل فضا استفاده شده و در محیط دوم، نورپردازی فضا با در نظرگرفتن کاربری و تاکید بر جنبه‌های مشخصی از طراحی معماری انجام گرفته است. بدون شک گزینه دوم باعث ایجاد فضای دلپذیرتری خواهد بود. با توجه به همین مثال مشخص می‌شود که  توجه نکردن به استفاده از نور مناسب در یک فضا تا چه حد می‌تواند روی آن تاثیر نامطلوب داشته باشد. در ادامه این مقاله با برخی از مهمترین سیستم‌های روشنایی و تاثیرات آنها بر روی فضا آشنا می‌شویم.

نورپردازی مستقیم

نورپردازی مستقیم

در این روش نورپردازی مصنوعی ، نور مستقیماً به سطح برخورد کرده و در نتیجه درخشندگی نور به دلیل جذب در دیواره‌ها یا سقف از بین نمی‌رود. این روش نورپردازی بهتر است برای مناطق کار همچون میز کار آشپزخانه، محل کار، میز اداری و غیره استفاده شود. از نور مستقیم باید با احتیاط استفاده شود زیرا می‌تواند با ایجاد سایه‌های “سخت”؛ از نظر بصری خسته کننده باشد. همچنین شایان ذکر است که از این سیستم نورپردازی نباید روی سطوح انعکاسی مانند آینه‌ها یا شیشه‌ها استفاده شود.

نمونه ای از نور پردازی مستقیم

نورپردازی غیر مستقیم

نور پردازی غیر مستقیم

برخلاف روش قبلی، در این سیستم نور مستقیم ابتدا به سطحی برخورد کرده و بخشی از ان جذب آن سطح می‌شود. سپس باقیمانده نور در جهت مخالف بازتاب داده می‌شود. این امر موجب بوجود آمدن نوری ملایم و بدون جهت می‌شود. در حالت کلی در این سیستم نورپردازی تنها نور بازتاب داده شده در فضا پراکنده می‌شود. این سیستم باعث آسایش بصری شده و اغلب در فضاهای آرامش بخش مانند اتاق‌های نشیمن، خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز آبدرمانی استفاده می‌شود.

نمونه ای از نور پردازی غیر مستقیم

نورپردازی پراکنده

نور پردازی پراکنده

در این سیستم، نور از یک عنصر منتشر کننده (که ممکن است مثلاً شیشه‌ای شیری یا یک صفحه آکریلیک باشد) عبور کرده و در تمام جهات پخش می‌شود. این سیستم روشنایی تغییرات اندکی را در سایه‌ها ایجاد کرده و بخش اعظم نور با بازتاب سقف‌ها و دیوارها به سطح مورد نظر می‌رسد و باعث می‌شود نورپردازی محیط کاملاً یکدست باشد.

نمونه ای از نور پردازی پراکنده

نورپردازی تاثیری

نورپردازی تاثیری

در این روش، منبع نور در سقف یا برخی از عناصر معماری تعبیه شده و صرفا برای برجسته کردن خود نور، و ایجاد یک اثر چشمگیر کاربرد دارد. این سیستم غالباً در داخل خانه در سقف‌های کاذب و در بیرون از منزل در محوطه سازی یا نما استفاده می‌شود.

نمونه ای از نور پردازی تاثیری

نورپردازی تاکیدی

نورپر دازی تاکیدی

از این سیستم نورپردازی مصنوعی برای روشن کردن نقاط یا مناطق خاصی استفاده شده و غالباً منبع نوری بصورت مستقیم بر بالای یک شیء خاص مانند یک نقاشی یا مجسمه قرار می‌گیرد. از این روش اغلب در محیط‌های مسکونی و تجاری و همچنین فضاهای موزه‌ای بهره گرفته می‌شود. ضروری است برای این نوع نورپردازی با توجه به شرایط، از لامپ‌های مناسب استفاده کرد، زیرا تابش مستقیم نور برخی لامپ‌ها موجب بالا بردن دمای جسم و درنتیجه خراب شدن آن می‌شود.

نمونه ای از نور پردازی تاکیدی

نورپردازی دیواری

نور پردازی دیواری

در این روش جلوه نوری خوش منظره‌ای روی دیوار ایجاد می‌شود. در این سیستم یکسری نقاط نوری به صورت رشته‌ای به منظور تابش نور روی سطح بکار گرفته می‌شود که برای برجسته سازی نما و تقویت معماری روشی ایده‌آل است.

نمونه ای از نور پردازی دیواری

برای مطالعه مقالات بیشتر در زمینه طراحی داخلی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

توجه: تعدادی از تصاویر موجود در این مطلب جایگزین شده‌اند.

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *