پل اسپلیت ( پل شکاف )

پل اسپلیت ( پل شکاف )


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با پروژه پل اسپلیت ( پل شکاف ) در شهر شنژن چین آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

دفتر معماری: استودیو جین زی

تیم طراحی: تیزس ون اوستروم ، شیتائو وانگ

معماران مسئول: جین جی ژانگ

موقعیت: چین، شنژن

مساحت: 700 متر مربع

طول: ۱6۰ متر

سال: ۲۰17

عکاس: یو بای

پل اسپلیت ( پل شکاف )

دید پرنده از پل اسپلیت ( پل شکاف )

 مقدمه

شهر شنژن سریعترین رشد در جهان را دارا بوده و هر ساله در این شهر بیش از 1000 هکتار زمین جدید برای ساخت و ساز اختصاص داده می‌شود. شیائومایشا منطقه‌‍‌ای بسیار زیبا واقع در در داپنگ است که از سه طرف توسط کوهها احاطه شده و از یک سمت نیز رو به آب است. این مکان طبیعی ارزشمند فرصتی بمنظور فرار از شلوغی‌های شهری را برای مردم فراهم آورده است. در این ‌محل پلی بنام پل اسپلیت ( پل شکاف ) برای عبور از روی دریاچه طراحی شده است. ایده تقسیم کردن پل به دو مسیر، بمنظور ایجاد امکان انتخاب آرامش و راحتی برای شهرنشینان بوده است.

پل اسپلیت ( پل شکاف )

پل اسپلیت ( پل شکاف )

طرح و ترکیب‌بندی پل

پل اسپلیت ( پل شکاف ) 8 متر پهنا دارد که به دوقسمت مساوی 4 متری تقسیم شده است. یکی از آنها کاملا مسطح بوده و برای پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری، ویلچر و کالسکه های کوچک مورد استفاده قرار گیرد. قسمت بعدی یک مسیر تفریحی مواج است که از سطح زمین به سطح آب دریاچه که در ارتفاعی پایین تر از زمین قرار گرفته رسیده و تا سطحی بالاتر که مشرف به بزرگراه است ادامه دارد. طراحی ساده  و موثر این پل به مردم این امکان را می‌دهد تا بتوانند با آرامش در این مسیر پیاده روی کرده و چنانچه بخواهند از سرعت خود کم کنند.

پل اسپلیت ( پل شکاف )

پل اسپلیت ( پل شکاف )

برای تبدیل شدن به منظر و چشم‌انداز شهری، پل اسپلیت ( پل شکاف ) از الگوی طراحی پل کمربند یشم که یکی از الگوهای معروف در باغسازی چینی می‌باشد؛ تبعیت کرده است. سطح صاف پل انعکاس و ادامه سطح صاف آب انگاشته شده درحالیکه سطح منحنی نشان از تپه‌های مواج اطراف سایت دارد. اختلاف ارتفاع  دو مسیر پیاده‌روی چشم انداز‌های جالبی را برای تماشاگران ایجاد کرده است. طراحان در این پروژه بدنبال راه حلی ساده بوده‌اند. در پلان، بدنه پل عمدتاً از یک خط مستقیم و یک قوس مماس تشکیل شده؛ در حالی که نما از چندین قوس مستقیم و چند قوس مماس متفاوت شکل گرفته است. بمنظور سهولت اجرا، طراحی پل به نحوی می‌باشد که با بهینه سازی ترکیب بندی هندسی و توزیع منحنی بصورت متعادل در بدنه پل، خطوط مستقیم سطح رویی پل با بخش منحنی شکل نما تطابق داشته و از هندسه پیچیده صرف نظر شده است.

پل اسپلیت ( پل شکاف )

دورنمایی از پل اسپلیت ( پل شکاف )

سیستم سازه‌ای

در این پروژه برای کنترل وزن، ارتفاع و دهانه تیرها، همچنین بمنظور مقابله با پدیده جمع شدگی، خزش و تنش حرارتی پل، در طراحی از یک تقسیم بندی منطقی برای تعیین موقعیت ستون‌ها استفاده شده است. برای نگه داشتن ابعاد تیر در ارتفاع 750 میلی متر، اندازه دهانه ستون‌ها بین 15 تا 22 متر انتخاب شده‌اند. طول پل به سه قسمت تقسیم شده است و اتصال این قسمت‌ها به یکدیگر توسط تیرهای کنسولی به طول 4 متر در هر دو طرف پل صورت گرفته است.

پل اسپلیت ( پل شکاف )

پلان پل

پل اسپلیت ( پل شکاف )

نمای پل

بعنوان یکی از پروژه های شهرداری، در پل اسپلیت ( پل شکاف ) کاهش هزینه‌ها یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها بشمار آمده و این پروژه را می‌توان مدافع اصول ساخت و ساز سریع و ارزان دانست. همچنین در طراحی پل تلاش شده تا هزینه‌های مربوط به  تعمیر و نگهداری نیز به حداقل کاهش یابد. مصالح مورد استفاده مطابق با استانداردهای دفتر مدیریت شهری می‌باشد که شامل: آسفالت رنگی ،کف تایل شده و نرده های فلزی بوده و گذشته از این به دلیل مجاورت با محیط شور و مرطوب و بمنظور اطمینان از عدم فرسایش سازه، بدنه اصلی پل با تکنیک بتن مسلح درجا ساخته شده است.

پل اسپلیت ( پل شکاف )

تصویر هوایی از پل

پل اسپلیت ( پل شکاف )

پل اسپلیت ( پل شکاف )

سخن پایانی

امروزه با توجه روند رشد و توسعه شهری، داشتن حق انتخاب معمولا نادیده گرفته شده و به جای آن بهره‌وری بر زندگی شهری مسلط شده است. در این میان پل اسپلیت ( پل شکاف ) را می توان نوعی هنر اجرایی دانست که مخاطب را برای پس گرفتن حق انتخاب ترغیب می‌کند.

پل اسپلیت ( پل شکاف )

پل اسپلیت ( پل شکاف )

ترجمه: آذین تجلیل

ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه:  ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *