باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با مجموعه باغ کتاب تهران آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

دفتر معماری: مهندسان مشاور هسته طراحی (فضای چهارم)

تیم طراحی: امیرحسین خردمند، علی محمد حیدری، علی نبی، حمیدرضا جهانی مقدم، مهدی غیائی، علی رمضانعلی، احسان قاسملو

معمار مسئول: سام تهرانچی

تیم طراحی فنی و برنامه‌های اجرایی: ناصر نقدی، محمد معتمدی نیا، منصور نقدی، علی نبی، فاطمه جعفری، بیتا رستمی، اولدوز اخلاقی

تیم معماری داخلی: حمید نوذری پور، سعید ثریایی، حامد کلاته، آذین سلطانی، سحر جوادی، راحله رحمتی

تیم طراحی منظر: هدی علوی طبری، گلشن نورسته دور، پویا ناجیان، بهرام خدیو، مهدی مهدوی، مریم ملک زاده

سازه: شرکت مشاوران پورتال

مساحت: 65000 متر ربع

سال: 2017

عکاس: محمد شاه حسینی، علی دقیق

باغ کتاب تهران

تصویر هوایی باغ کتاب تهران

معرفی اجمالی

ایجاد فضاهای دائمی برای نمایشگاه کتاب می‌تواند در رویکرد جامعه نسبت به کتابخوانی تاثیرگذار بوده و باغ کتاب تهران برای ایفای چنین نقشی طراحی و اجرا شده است. باغ کتاب در منطقه سه تهران و در سایتی به مساحت 37 هکتار در منطقه عباس آباد واقع شده است. در نزدیکی سایت این پروژه بناهای مهم دیگری از جمله کتابخانه ملی ایران، مجموعه فرهنگستان ایران، باغ موزه دفاع مقدس و پل طبیعت قرار دارند.

باغ کتاب تهران

تصویر ماهواره‌‌ای موقعیت باغ کتاب تهران

این پروژه علاوه بر اینکه یک فروشگاه بزرگ کتاب است؛ میزبان فضاهای نمایشگاهی مختلفی با تمرکز بر روی کتاب و سایر رسانه‌ها، پارک علوم کودکان، گالری‌های هنری، تئاتر درام، سینما و سالن‌های کنفرانس، کافه‌ها و رستوران‌ها و همچنین فضاهای باز برای برگزاری رویدادهای مختلف نیز می‌باشد.

معماری بنا و ایده طراحی

مساحت کل این ساختمان 65000 مترمربع بوده و بصورت 3 طبقه طراحی شده است که از 13 بلوک جداگانه و تا حدودی مشابه تشکیل می‌شود. این بلوکها از طریق مسیرهای دسترسی عمودی و افقی به یکدیگر متصل شده‌اند. از نکات جالب توجه این مجموعه بام سبز آن است که مساحتی معادل با 25000 مترمربع دارد. از میان این 13 بلوک، 8 بلوک به لابی یا فضاهای اصلی دسترسی اختصاص داده شده است که در ساعات شلوغی می‌تواند پنج هزار بازدید کننده را در خود جای دهد.

باغ کتاب تهران

نمایی دیگر از باغ کتاب تهران

لایه‌های پوششی بام سبز، لایه‌های سیرکولاسیون داخلی و نمای جبهه غربی با تکنولوژی پیشرفته‌اش؛ سه عنصر اصلی در شکل گیری فرم ساختمان هستند. استفاده از فضاهای سبز و حفاظت از محیط زیست یکی از اصلی‌ترین مواردی است در طرح جامع منطقه عباس آباد منظور شده و از این رو در طراحی این پروژه سعی شده تا بنایی الهام گرفته از طبیعت و سازگار با محیط اطراف ارائه گردد.

باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران

اجرای بام سبز نکته اساسی در طراحی این پروژه بوده که موجب هماهنگی بنا با محیط اطرافش شده است. در پروژه باغ کتاب، سقف فقط به عنوان یک عنصر پوشاننده نیست؛ بلکه بخشی از طبیعت است و باعث تداوم حرکت می‌شود. بام سبز به عنوان یک پارک عمومی فرهنگی عمل کرده و از طریق پله‌های جبهه شرقی بنا قابل دسترسی است که ساختمان را به میدان فرهنگ، کتابخانه ملی و مجموعه فرهنگستان ایران متصل می‌کند.

باغ کتاب تهران

تصویری از پله‌های باغ کتاب تهران

فضاهای داخلی مجموعه

فضاهای داخلی ساختمان بصورت یک فضای ممتد عظیم طراحی شده است که با الهام از مفهوم باغهای ایرانی به عنوان یک باغ تراس کار می‌کند و فضاهای نمایشگاهی مدولار را در خود جای داده است وآنها را از طریق مسیری در امتداد نمای غربی به طول 550 متر و ارتفاع 13 متر به یکدیگر متصل می‌کند. فضای داخلی ساختمان از طریق نمای شیشه‌ای جداره غربی به باغ نمایشگاهی در قسمت غربی سایت و یک دریاچه مصنوعی 2 هکتاری مشرف است.

باغ کتاب تهران

فضای داخلی باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران

فضای داخلی باغ کتاب تهران

مسیر فرهنگ

در مرکز ساختمان یک مسیر عابر پیاده، به نام “مسیر فرهنگ” از محل ساختمان عبور می‌کند. این مسیر عابر پیاده چندین ساختمان فرهنگی را در طول مسیر به هم متصل کرده و نهایتاً به پل طبیعت در آن سوی پارک طالقانی منتهی می‌شود. طراحی فضاها و منظرسازی این پروژه بر اساس ایده فضاهای انعطاف پذیر مدولار، شفافیت، حرکت سیال بازدید کنندگان و ادغام با مناظر اطراف صورت گرفته است.

باغ کتاب تهران

سایت پلان باغ کتاب

در ادامه جهت مشاهده تصاویر بیشتر و نقشه‌های باغ کتاب تهران با ما همراه باشید.

باغ کتاب تهران

فضای داخلی باغ کتاب

باغ کتاب تهران

نمایی از باغ کتاب

باغ کتاب تهران

برش باغ کتاب

باغ کتاب تهران

برش باغ کتاب

باغ کتاب تهران

پلان همکف باغ کتاب

باغ کتاب تهران

دیاگرام پلان های باغ کتاب

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *