ساختمان اداری تجاری ترمه

ساختمان اداری تجاری ترمه


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با ساختمان اداری تجاری ترمه در شهر همدان آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

تیم طراحی: فرشاد مهدی‌زاده، احمد بطحائی

مهندس سازه: هومن فرخی

موقعیت: ایران، همدان

مساحت: 600 متر مربع

سال: 2015

عکاس: پرهام تقی اف

ساختمان اداری تجاری ترمه

ساختمان اداری تجاری ترمه

ساختمان اداری تجاری ترمه در شهر همدان که به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی ایران شناخته می‌شود؛ واقع شده است. این شهر فضای شهری فعالی دارد که مشخصه آن وجود میادین متعدد و یک محور مهم شهری در راستای شمالی – جنوبی است که این میادین را به یکدیگر متصل کرده و در این پروژه از ضلع غربی سایت عبور می‌کند.

ساختمان اداری تجاری ترمه

تصویر شماتیک از دید پرنده

فضاهای موجود

ساختمان ترمه از لحاظ سازه‌ای بصورت یک ساختمان دو طبقه طراحی شده است. یک فضای تجاری در قالب فروشگاه در طبقه همکف و یک دفتر کار شخصی در طبقه دوم وجود دارد. پشت بام بنا نیز بصورت بام سبز طراحی گردیده که بوسیله دیواره‌ای به ارتفاع 2.5 متر محصور شده است. به این ترتیب ساختمان ترمه در سه سطح، ارتباطات مختلفی با فضای شهری برقرار می‌کند.

ساختمان اداری تجاری ترمه

روند طراحی فرم مجموعه

ساختمان اداری تجاری ترمه

تصویر شماتیک از بخش‌های تشکیل دهنده ساختمان ترمه

ایده اصلی و چالش‌های پیش رو

از آنجا که هر طبقه از این بنا مخاطبان مختلفی را با توجه کاربری آن فضا پذیرا می‌باشد؛ ایده طراحی مجموعه، اتصال کاربری‌ها به فضای شهری بصورت مستقیم و جداگانه برای هر یک از فضاهای فروشگاه و دفتر اداری بوده است. بعلاوه یافتن راه‌حلی مناسب برای ارتباط عمودی نیز از چالش‌های پیش روی طراحی بوده است. دالی که کابری‌های این بنا را از یکدیگر جدا می‌کند بعنوان مهمترین بخش پروژه شناخته می‌شود. این دال که قسمتی از آن بصورت پله‌ای طراحی و اجرا شده، علاوه بر اینکه نقش سقف فروشگاه واقع در طبقه همکف و کف فضای اداری طبقه اول را ایفا می‌کند؛ امکان ارتباط مستقیم فضای اداری با پیاده رو را نیز فراهم کرده است.

ساختمان اداری تجاری ترمه

دیاگرام دسترسی به طبقات مختلف ساختمان اداری تجاری ترمه

ساختمان اداری تجاری ترمه

تصویرای از فضای داخلی فروشگاه و دال پله‌ای سقف

ساختمان اداری تجاری ترمه

قسمتی از دال سقف که به صورت پله‌ای طراحی شده و امکان اتباط دفتر اداره با پیاده‌رو را فراهم می‌کند

بام سبز و نمای ساختمان ترمه

پشت بام فضای اداری همانگونه که قبلاً نیز اشاه شد بصورت بام سبز طراحی شده و یک فضای مناسب را برای تشریفات تجاری و مهمانی‌های دفتر اداری مهیا کرده است. نمای ساختمان بوسیله پوسته‌ای از آجرهای محلی پوشش داده شده که با بافت سنتی شهر نیز هماهنگ است.

ساختمان اداری تجاری ترمه

بام سبز ساختمان ترمه

ساختمان اداری تجاری ترمه

ترکیب بندی نمای ساختمان ترمه

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *