نمای ساختمان مرکزی شرکت لگو


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با پردیس شرکت لگو در شهر بیلوند دانمارک آشنا می‌شویم. در ادامه برای معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

موقعیت: بیلوند- دانمارک

کاربری: اداری

تیم طراحی: CF Moller Architects

کارفرما: شرکت لگو

مساحت:52000 متر مربع

سال: 2019

عکاس: آدام مورک

دید پرنده از ساختمان مرکزی شرکت لگو

پردیس(ساختمان مرکزی) شرکت لگو در شهر بیلوند دانمارک و در پارکی بزرگ که بازدید از آن برای عموم آزاد است؛ واقع شده است. در این بنا فضاهای اداری روشن و انعطاف پذیر حول یک تالار مرکزی که در طراحی آن از ویژگی‌ها و رنگ‌های محصولات شرکت لگو الهام گرفته شده است؛ دور هم گرد آمده اند. قسمت‌های مختلف این ساختمان از تسهیلات و امکانات شرکت لگو و شهر بیلوند پیروی کرده و طراحی این مجموعه برای یادآوری گزینه‌های متنوعی که می توان با بازی لگو ساخت، به صورتی عمدی به نحوی انجام پذیرفته است که حجم کلی بنا حالتی پیچ و تاب خورده داشته و یکوانخت نباشد.

روند طراحی مجموعه

ماکت ساخته شده برای پروژه با استفاده از قطعات لگو

ماکت ساخته شده برای پروژه با استفاده از قطعات لگو

فضاها و کاربری های مختلف بنا

در طبقه همکف پردیس شرکت لگو، یک مرکز فرهنگی و فعالیتی به نام “خانه مردم” واقع شده است که امکانات متنوعی را برای انواع فعالیت‌های اجتماعی و جسمانی از جمله سالن ورزشی، فضاهای مربوط به رویدادهای مختلف و فضاهای اقامتی فراهم می‌کند. فضاهای مشترک باعث به وجود آمدن جوی غیررسمی و الهام بخش در سرتاسر پردیس لگو شده است. طبقات بالای این بنا به فضاهایی برای انواع کارها و فعالیت‌های بازی گونه جهت حمایت از خلاقیت و نوآوری اختصاص یافته است. در نقاط تلاقی بخش‌های مختلف ساختمان، مربع‌های کوچکی با راه‌پله‌های رنگی روشن وجود دارند که موجب ایجاد گره‌های اجتماعی و نشانه‌هایی برای مسیریابی می‌شوند.

دیاگرام فضاهای طبقه همکف در ساختمان مرکزی شرکت لگو

بخشی از فضای داخلی ساختمان مرکزی شرکت لگو

بخشی از فضای داخلی ساختمان مرکزی شرکت لگو

بخشی از فضای داخلی ساختمان مرکزی شرکت لگو

نمای ساختمان

نمای ساختمان به گونه ای طراحی شده است که ضمن تامین حداکثر روشنایی طبیعی در فضاهای داخلی، نیاز به استفاده از تجهیزات برودتی را در این فضاها به حداقل می‌رساند. استفاده از قطعات بزرگ لگو که یکی از محصولات شرکت است؛ باعث ایجاد نمایی جالب و در عین حال زیبا برای ساختمان شده است. دو قطعه غول پیکر لگو، فضای جلسات را در بالای ساختمان تشکیل داده‌اند.

نمای ساختمان مرکزی شرکت لگو

بخشی از نمای ساختمان مرکزی شرکت لگو

تعامل و ارتباط فضای داخلی با فضای خارجی

ادغام ساختمان با پارک عمومی، فضاهایی برای تفریح، پیاده روی و ملاقات عمومی را درخارج از ساختمان ایجاد کرده و به روشی خلاقانه موجب شده که حائل بین فضاهای داخلی و خارجی شکسته شود. در فضاهای داخلی این ساختمان ، مردم فارغ از این که در کدام قسمت باشند توسط پوشش‌گیاهی در قالب پارک، حیاط‌ها، باغچه‌های کوچک و بام سبز که شامل گلخانه و زمین بازی مینی گلف است؛ احاطه می‌شوند.

سایت پلان مجموعه

دیاگرام ارتباط فضای داخلی و خارجی در ساختمان مرکزی شرکت لگو

دیاگرام ارتباط فضای داخلی و خارجی در ساختمان مرکزی شرکت لگو

دیاگرام ارتباط فضای داخلی و خارجی در ساختمان مرکزی شرکت لگو

توجه به مسایل زیست محیطی

بامهای سبز، مصالح با دوام، تنوع زیستی پیشرفته و جمع آوری آب باران برای مصارف مختلف مواردی هستند که موجب تبدیل شدن پردیس شرکت لگو به یک مجموعه کاملاً پایدار شده و گواهی انرژی 2020 دانمارک که یکی از سختگیرانه ترین گواهی‌ها در نوع خود است را برای این ساختمان به ارمغان آورده‌اند.

دیاگرام پایداری زیست محیطی مجموعه

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه:  ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *