دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با میدان الیان شهر سائوپائولو برزیل آشنا می شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

موقعیت: سائو پائولو- برزیل

طراح: الکس هانازاکی

مساحت: 450 مترمربع

مشاور: (شرکت) معماران بروناتو

اجرا:گروه مهندسی اسپیراندلی

عکاس: یوری سرادیو

این پروژه که به صورت یک باغ است، در شهر سائوپائولو برزیل و در منطقه‌ای بزرگ که از نظر فرهنگی دارای تنوع می‌باشد؛ واقع شده است. بصورت کلی این منطقه با مشکل کمبود فضای سبز مواجه بوده و این پروژه به عنوان ورودی برای یک ساختمان قدیمی می‌باشد که به محلی برای وقایع مختلف تبدیل شده است. این ناحیه با مساحتی در حدود ۴۵۰ مترمربع بخشی از یک باغ تعاملی و تامل برانگیز است که موجب تحریک احساسات افراد پس از ورود به فضا می‌شود.

نمای قسمتی از باغ

تونل ورودی

اولین قسمت جالب توجه در میدان الیان شهر سائوپائولو، ورودی باغ است در این فضا بازدیدکنندگان ابتدا با تونلی که بر فراز آن یک طاق فلزی براق وجود دارد روبرو می‌شوند. در یک سمت این تونل، دیواری سبز و عمودی متشکل از گیاهان بومی و در سمت دیگر آفتاب شکنی قرار دارد که نخستین جلوه‌های بصری باغ را نمایان می‌سازد. این تونل به صورت آگاهانه به نحوی طراحی شده است که طیف‌های ملایمی از نور طبیعی، حالت رمز آلودی را به انتهای آن می‌بخشد. جایی که کل فضا را برای تأمل در آن بر روی بازدیدکنندگان گشوده است.

نمایی از داخل تونل

استخر مرکزی

در قسمت مرکزی باغ یک استخر بزرگ قرار دارد که با استفاده از سنگریزه‌های سیاه تولید شده از زباله‌های سرامیکی که به صورت اختصاصی برای این پروژه تهیه شده‌اند؛ ساخته شده است. صفحات شناور موجود در این استخر بازدیدکنندگان را به سمت داشتن نگاهی از نزدیک به باغ “جزایر” در وسط استخر و نیز یک شومینه سازگار با محیط زیست ترغیب می‌کنند.

استخر مرکزی باغ

فضای استراحت

این باغ امکان استراحت برای بازدیدکنندگان را به وسیله نیمکت‌هایی ازجنس کاشی چینی فراهم کرده  و این محل را به فضای آرامش بخش مبدل ساخته است. کاشی های مورد استفاده در کف این فضا از فناوری تمیزشوندگی خودکار برخوردار می‌باشند که این امر موجب کاهش هزینه های نگهداری و کاهش مصرف منابع سنگ طبیعی می شود.

نمایی از فضای استراحت موجود در باغ

پوشش گیاهی

برزیل تنها کشوری در جهان است که به نام یک درخت نامگذاری شده است. اما در عین ناباوری این درخت برای بسیاری از ساکنان برزیل ناشناخته است. در پروژه میدان الیان کاشت این درخت نمادین در هماهنگی با سایبان موجود به درستی انجام شده است. این درختان در گلخانه‌های محلی پرورش یافته و هدف از استفاده از آنها در این پروژه آشنایی بازدیدکنندگان با درختان بومی برزیل که اغلب نادیده گرفته می‌شوند بوده است. همه بوته ها به صورت محلی پرورش داده می‌شوند و به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی به آب کمی برای رشد نیاز دارند.

نمای قسمتی از باغ

آبیاری و تامین روشنایی

در پروژه میدان الیان از آب باران برای آبیاری فضاهای سبز و نیز تامین آب مورد نیاز استخر استفاده میشود. همچنین با استفاده از نورپردازی به وسیله لامپ های ال ای دی مصرف انرژی برق نیز کاهش پیدا می‌کند.

نمایی از نورپردازی مصنوعی باغ

در ادامه می توانید تصاویر بیشتری از میدان الیان شهر سائوپائولو را مشاهده کنید.

پلان باغ

نمایی از فضای استراحت موجود در باغ

استخر مرکزی باغ

استخر مرکزی باغ

نمایی از نورپردازی مصنوعی باغ

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه:  ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *