ساختمان اداری- تجاری پارمیدا


ساختمان اداری- تجاری پارمیدا یکی از بناهای شاخص شهر کرج است که دراین بخش از بررسی بناهای شاخص  ایران و جهان، با آن آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید

نمایی از ساختمان اداری- تجاری پارمیدا

معماری: دفتر معماری علیدوست و همکاران
مساحت پروژه: 6700 متر مربع
معماران مسئول: شهاب علیدوست، سونا افتخار اعظم
دسته بندی: ساختمان اداری تجاری
عکاسی: فرشید نصرآبادی
سال پروژه: 2018 

حجم کلی بنا

پهنای قابل توجه بستر پروژه و لزوم تاکید بر وجود ورودی مناسب در کنار توجه به موقعیت راه پله و آسانسورها موجب شده تیم طراحی ساختمان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کنند. این اقدام موجب شده تناسبات بهتری از حجم، پویایی و شکل پذیری را در این ساختمان  شاهد باشیم. در گام بعدی کاربری اداری تجاری پروژه با حفظ وحدت کلی مجموعه در حجم نمایان می شود. کاربری های تجاری موجود در ساختمان با رعایت قوانین و مقررات شهرسازی از بخش های اداری که در قسمت بالای بنا قرار دارند متمایز شده اند. از طرف دیگر تاکید بر ویژگی‌های دوگانه شفاف- نیمه شفاف و تاریک- روشن در نمای ساختمان نیز به جداسازی کاربری‌های تجاری و اداری به لحاظ بصری کمک می‌کند.

موقعیت سایت


دیاگرام مقطع بنا


نمایی از ساختمان اداری- تجاری پارمیدا

نمای ساختمان

کاربری‌های تجاری دارای پوسته های شفاف هستند و برخلاف آنها، فضاهای اداری دارای پوسته های متخلخل هستند که بر روی حجم اصلی خود نمایی می کنند. این پوسته مجوف علاوه بر این که باعث جداسازی کاربری ها می شود عملکرد مناسبی به لحاظ اقلیمی در قسمت جنوبی و آفتابگیر پروژه داشته و علاوه بر تامین نور گیری لازم برای فضاهای اداری امکان کنترل پرتوهای نور خورشید را نیز در در این فضاها فراهم می‌کند.

قسمتی از نمای ساختمان اداری- تجاری پارمیدا

پیش آمدگی قسمت های مختلف نمای و بافت مثلثی آن موجب شده حجم ساختمان از حالت سکون خارج شود و پوسته خارجی دارای فرمی پویا باشد. از جمله مزایای این کار امکان ایجاد تنوع در طرح و نقشه‌های دفاتر و نیز هویت بخشیدن به آنها در نمای شهری است . از این نکته نیز نباید غافل شد که تقسم نمای در پوسته خارجی به قطعات بزرگ مثلثی، نشان از تأثیر هندسی زمین پروژه داشته و به صورت کاملاً ملموس در نمای ساختمان دیده می‌شود.

جزییات نما


قسمتی از نمای ساختمان اداری- تجاری پارمیدا

فضاهای داخلی

پوسته پویایی خارجی تاثیر زیادی بر روی فضاهای داخلی دارد به نحوی که در داخل ساختمان می توان انواع جداره‌های نورگذر را مشاهده کرد که هر کدام ویژگی های هندسی مخصوص به خود را دارا می باشند. به عبارت دیگر این دیوارهای شبکه‌ای عنصر اصلی طراحی در داخل ساختمان بوده و سایر عناصر داخلی مانند سقفهای کاذب روشنایی ها و کفپوش ها بر اساس این ایده طراحی شده‌اند. در طراحی این بنا تمرکز اصلی طراحان بر روی به حداکثر رساندن امکان استفاده از نور طبیعی در فضاهای داخلی و جانمایی راهروهای دسترسی درسمت غیر نورگیر بوده است.

پلان طبقات


پلان شمانیک طبقات


تصویری از فضای داخلی


تصویری از فضای داخلی

ترکیب بندی عناصر ساختمان

دیوار شیشه ویترین ها تنها مرز بین داخل و خارج ساختمان در قسمت تجاری بوده و موجب افزایش کیفیت فضاهای فوق می شود. ورودی ساختمان با یک عقب روی مشخص کاملاً از واحدهای تجاری متمایز شده است و نهایتاً زنجیره‌ای به هم پیوسته از جزئیات، عناصر تکراری و نقوش مختلف روی کف پوشها، وسایل روشنایی، بدنه‌های لابی ورودی، پله ها، باغچه های پشت بام و کفپوش های پیاده رو بر هویت منحصربه‌فرد ساختمان تاکید دارند.

ورودی ساختمان اداری- تجاری پارمیدا


تصویری از فضای داخلی


نمایی از ساختمان اداری- تجاری پارمیدا


نمایی از ساختمان اداری- تجاری پارمیدا

تحریریه رسانه هنر ومعماری ساباط

ماخذ: Archdaily

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *