کلیسای روبانی


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با کلیسای روبانی در هیروشیمای ژاپن آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

کلیسای روبانی در باغ یک هتل بنام  “بلا ویستا ساکیگاهاما” در اونومیچی هیروشیما قرار دارد. کارکرد اصلی کلیسا به عنوان محلی برای برگزاری مراسم عروسی بوده و سایت کلی مجموعه روی تپه‌ای مشرف به دریای ژاپن واقع شده است که دارای دید پانوراما (360 درجه) دریا می‌­باشد.

کلیسای روبانی

پلان کلیسا

مشخصات کلی

معماران: هیروشی ناکامورا و گروه معماری  اِن اِی پی( NAP )

موقعیت:  هیروشیمای ژاپن

مساحت: 80  متر مربع

سال ساخت: 2013

مساحت سایت: 2500 متر مربع

نمای کلیسا در شب

ساختار کلی

استفاده از یک راه پله مارپیچ باعث می‌شود ساختمان پایداری لازم را نداشته باشد و مشکلات سازه‌ای فراوانی برای آن ایجاد کند. با پیوستن دو فرم مارپیچ به یکدیگر، یکی از آن‌ها دیگری را پشتیبانی کرده و ساختاری آزاد بوجود می‌آید. همچون نمادی از دو زندگی که قبل از یکی شدن پیچ وتاب می­‌خورند. این دو مارپیچ یکپارچه در ارتفاع 15.4 متر به هم وصل می‌شوند تا یک روبان واحد تشکیل دهند. در محور حرکت آنها فضایی قرار دارد برای انتظار میهمانان. در این بنا درختی نمادین در قسمت محراب قرار گرفته و راهرو به سمت درختان باغ دید دارد. محراب در انتهای راهرو و قبل از نمای درختان واقع شده است. 80 صندلی به منظور نشتن و تماشای اقیانوس از میان درختان در کلیسا تعبیه شده است.

نمایی از داخل کلیسا

عناصر بکار رفته در کلیسای روبانی

به طور معمول، یک ساختمان از عناصر مجزا تشکیل شده است: سقف ، دیوار و کف. اما در این ساختمان راه­‌پله‌های مارپیچ و درهم تنیده هستند که به عنوان سقف، دیوار، و کف عمل می‌کنند و فضاهای ساختمان را بوجود می‌آورند. در برخی قسمت‌ها، راه‌پله‌ها بر اساس موقعیت و عملکرد عریض تر شده‌­اند. مثلا در نوک ساختمان که که زوجین همدیگر را ملاقات می‌کنند؛ یا در مسیرهایی که دیدهای مناسبی دارند؛ همچنین در قسمت‌هایی که پیش‌آمدگی لبه بام می‌بایست عمیق‌تر باشد تا از فضاهای داخلی در برابر تابش آفتاب محافظت کند.

برش ساختمان کلیسا

نمایی از کلیسای روبانی

مصالح مورد استفاده در نما

نمای بیرونی ساختمان از پانل‌های چوبی عمودی پوشیده شده و رنگ سفید آنها باعث زیبایی هرچه بیشتر بنا گردیده است. در قسمت‌هایی نیز از پوشش آلیاژ روی تیتانیوم استفاده شده که در برابر نسیمی که از سوی دریا می‌وزد مقاوم است و با گذر زمان آسیب نمی‌بیند. این آلیاژ انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در بخش‌های مختلف ساختمان که منحنی شکل هستند، می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. از این آلیاژ در قرنیزها، دیوارها، سقف، و قاب پنجره‌ها استفاده شده است و طرحی ساده و دارای وحدت با استفاده از تنها یک متریال بوجود آمده است.

قسمتی از نمای کلیسا

 پیکر بندی بنا

تالارهای عروسی در اکثر کشورها عموماً از پیکربندی مسیر پیروی می‌کنند. عروس به همراه پدرش در راهرو حرکت می­‌کند و بعد از مراسم، همان راهرو مسیر عزیمت عروس و داماد می­‌شود. در طول پیمایش این مسیر، هر قدمی که برداشته می‌­شود سرشار از خاطرات و احساسات است.

بخشی از رمپ کلیسای روبانی

همچنین در این کلیسا، مراسمی شکل می‌­گیرد که عروس و داماد از پله‌های جداگانه برای ملاقات با یکدیگر در بام ساختمان بالا می‌روند تا به یکدیگر پیوسته و ازدواج خود را اعلام کنند. این دو که قبلا زندگی جداگانه داشته‌اند؛ پس از هم پیمان شدن، در کنار یکدیگر از پله­ ها پایین می ­آیند.

نمای رمپ از داخل کلیسا

کل ساختمان فقط از مسیرهایی تشکیل شده است که در طی آن مناظر اقیانوس، کوه، آسمان و جزایر دور به صورت متوالی ظاهر و ناپدید می‌شوند. هرچند که این ساختمان تنها یک ساختمان کوچک است، اما با گسترش راهرو به طول کلی 160 متر تلاش شده تجربیات، احساسات عروس و داماد و افکار افراد مشهور را در خود جای دهد.

وصال نمادین زوج ها در بالای کلیسای

سازه

با اتصال چهار نقطه به چهار جهت در جایی که دوراه پله به وسیه عناصر زوجی به یکدیگر نزدیک می شوند، یک حلقه سه بعدی برای مهار تورم بیرونی و یک  پشتبند سه بعدی برای مقاومت در برابر نیروهای افقی ایجاد شده است. بدین ترتیب این دو مارپیچ را بصورت متقابل خودایستاده ساخته می‌شود.

وظیفه پایدار نگهداشتن مارپیچ داخلی برعهده عناصر ستون مانند میانی است. این عناصر سازه‌ای از جنس فولاد و به قطر 100 میلی متر می‌باشند. مارپیچ بیرونی به صورت یک طاق نما به مارپیچ داخلی وصل می‌شود. به منظور کم کردن حجم قاب فولادی در قسمت فوقانی، از یک سیستم جداسازی بر پایه دستگاه های آونگ گون برای ساختمانهای سبک استفاده شده است. در سه مکان در پله مارپیچی بیرونی که بیشترین نگرانی را در مورد لرزش ناشی از تردد احساس می شد، یک نوع دمپر جرم تنظیم شده از نوع ( TMD ) برای کنترل لرزش بکار برده شده است.

نمایی از رمپ کلیسای روبانی

پیش بینی شده بود که با حذف سازه موقت، ساختمان تحت نشت چرخشی به میزان حداکثر30 میلی متر در اثر وزن خود قرار گیرد که ممکن بود باعث تفییر حالت قسمت‌های میانی شود. بنابراین سازه کلیسا به نحوی طراحی شده است که همان مقدار گشتاور معکوس را به عنوان نیروی چرخشی طبیعی از پیش تعیین شده که باعث ایجاد نشست می‌شود، اعمال کند. در نتیجه ، این قسمت‌ها که در مرحله ساخت و ساز عمداً  کج شده بودند، پس از اتمام ساخت و ساز عمودی شده و در حاشیه خطای 1000/2 بین طبقات ماند. این طراحی سازه ظریف اما جسورانه توسط ایکوهیده شیباتا از آروپ ایجاد شده است.

طرح شماتیک سیستم سازه ای برج

پنجره‌ها

پنجره ها از نظر ارتفاع، ضخامت و وزن کاملا متفاوت هستند. به منظور حرکت آزادانه شیشه زیر بار گشتاور سه بعدی ساختمان در هنگام زلزله یا وزش باد شدید، شیشه‌ها بوسیله بازوهایی با یراق‌های نقطه‌­ای به قسمت داخلی قرنیزهای ساخته شده از آلیاژ روی تیتانیوم متصل شده‌اند.

نمایی از پنجره های کلیسا

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *