vessel


معمار: استودیو معماری هدرویک
معمار مسئول: توماس هدرویک
مهندس سازه: تورنتن توماستی
طراحی منظر: نلسون بیرد ولتز
موقعیت: نیویورک، ایالات متحده آمریکا
مساحت: 2210 متر مربع
سال ساخت: 2019

ساختمان (vessel) نوع جدیدی از نشانه‌گذاری عمومی شهری است که از فریم مدور بالارونده‌ای با 16 طبقه، 2465 پله و80 نقطه ارتباطی تشکیل شده و به مناظر رودخانه هادسون و منهنتن اشرافیت دارد.

این بنا شاخص‌ترین ترین نماد پروژه توسعه میدان اصلی منطقه هادسون است که به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های املاک و مستغلات آمریکا شناخته می‌شود. این پروژه محوطه خط آهن سابق موجود در منطقه غربی علیا را به محله‌ای کاملا جدید با بیش از 5 هکتار باغ‌ها و فضاهای عمومی تبدیل می کند.

هدف طرح

از استودیوی هدرویک خواسته شد كه مركزی را برای منطقه هادسون طراحی كند تا باعث استقبال بازدیدكنندگان از قلب این منطقه گردیده و مکانی جدید برای ملاقات و رویارویی شهروندان در منهتن ایجاد كند. بخشی از این چالش ایجاد المانی به یادماندنی بود که باعث شود مخاطب از دیدن برج‌های اطراف یا مقیاس فضای عمومی جدید بالای سکوهای قطار خسته نشود.

ساختمان vessel

ساختمان vessel

تیم طراحی با بررسی و ارزیابی امکانات مختلف، به این نتیجه رسید که داشتن یک المان و عنصر واحد بهتر از پراکنده کردن عناصر مختلف در کل فضاست. این المان به جای یک مجسمه بی‌اثر و ایستا، باید محل برخوردهای اجتماعی بوده و در عین سرگرم کننده بودن، مشوق فعالیت و مشارکت نیز باشد.

vessel

فرم بنا

برای ایجاد الگوی هندسی پیوسته پله‌ها که از 154 راه پله بهم پیوسته تشکیل شده؛ ساختار بنا می‌بایست خود اتکا باشد. یعنی راهکاری لازم بود که نیاز به تیر و ستون اضافه نداشته باشد. این کار با ایجاد یک تقسیم بندی طبیعی بین قسمت‌های بالا و پایین به واسطه قرار دادن قطعات فولادی بین هر جفت راه پله که بعنوان ستون فقرات عمل می کرد، حل شد. فولاد خام جوش داده شده به این سازه در معرض دید است تا به این بنا شفافیت و یکپارچگی ببخشد. قسمت‌های زیرین پله‌ها نیز با فلز مس اندود پوشش داده شده‌اند که این بنا را از ساختمان‌های اطرف متمایز می‌کند.

ساختمان vessel

مراحل ساخت ساختمان vessel

متریال بنا

هر جزء این بنا از اتصالات گرفته تا نرده‌ها به صورت سفارشی تهیه شده است. 75 قطعه عظیم فولادی در ونیز ساخته و در شش محموله از ایتالیا به آمریکا آورده شده است. این محموله‌ها توسط قایق از کرانه رود هادسون به محل احداث حمل و در طی فرایندی كه سه سال طول كشیده، در سایت مونتاژ شده است.

ساختمان vessel

ساختمان vessel

سخن پایانی

علارغم ابعاد بزرگ ساختمان vessel، مقیاس انسانی در طراحی و ساخت آن رعایت شده تا بازدید کنندگان بتوانند از آن سعود کرده و از کاوش در قسمت‌های مختلف بنا لذت ببرند. ساختاری ساده که با حضور مردم سرزنده شده و بازتاب دهنده میدان زیرین خود است.

در ادامه برای مشاهده نقشه‌های این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

ترجمه، تنظیم و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ: Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *