خانه قانعی

خانه قانعی


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با خانه قانعی در شهر اصفهان آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

دفتر معماری: مهندسین مشاور پلشیر
تیم طراحی: لیلا ایزدی، شهاب محمودی، اردشیر قانعی
معماران مسئول: محمدرضا قانعی، اشکان قانعی
سازه: فریدون بنکدارپور
مهندس مکانیک: حیدر خسروی
مهندس برق: اسکندر صادق نژاد
اجرا: مهرداد قانعی
گرافیست: سمانه محسنی
عکاس:  فرشید نصرآبادی
موقعیت: ایران، اصفهان
مساحت: 580 مترمربع
سال: 2013

خانه قانعی

تصویری از حیاط خانه قانعی

معرفی اجمالی

خانه قانعی را می‌توان تلاشی برای بکارگیری و بازگردانی عناصر معماری سنتی به شکل و زبان معماری معاصر دانست. در این پروژه نکته جالب توجهی وجود دارد و آن اینکه این بنا محل سکونت خود معمار است که در ضلع جنوبی خانه پدری ایشان قرار دارد. در حقیقت؛ مهندسان محمدرضا و اشکان قانعی همراه با تیم طراحی مهندسین مشاور پلشیر اقدام به بازطراحی و نوسازی خانه خویش و تقویت ارتباط آن با خانه پدری کرده‌اند.

روند طراحی خانه قانعی از زبان معمار

خانه ما یک خانه قدیمی بود که در ضلع جنوبی خانه پدر من واقع شده بود. با بزرگ شدن کودکان، فضای بیشتری مورد نیاز بود و این امر باعث شد که به بازسازی خانه بیاندیشیم. از اینرو دو اتاق در طبقه بالا در ضلع شمالی ساختمان قبلی موجود اضافه کردیم. همچون دیگر بناهای قدیمی ایران مانند کاخ چهل ستون؛ ایوانی نیز در بالای این دو اتاق جدید ساخته شد تا فضای یکپارچه‌ای را برای جمع کردن کل خانواده در کنار هم فراهم آورد.

اقدام بعدی، ایجاد مسیری برای خودروها در ضلع شرقی ساختمان بود که راهروی خانه ما (در خیابان میر) را به گاراژ خانه پدری متصل می‌کرد ( ورودی از کوچه پشتی است). در نهایت پلکانی با سه راه‌پله اجرا شده که قسمتهای شرقی و غربی ساختمان را به هم متصل کند. این راه‌پله دقیقاً مشابه با راه‌پله خانه پدری؛ نقش یک ساختار ارتباطی مشترک را بازی کرده و مسیری برای تردد در دو جهت افقی و عمودی را فراهم می‌کند.

خانه قانعی

روند طراحی خانه قانعی

پوشش نما

پوشش آلومینیومی حجم اصلی ساختمان، بسان نمونه‌ای مشابه و معاصر از ارسی خانه‌های سنتی ایران است که بواسطه شیشه‌های رنگی بکار رفته در پنجره‌ها؛ ضمن فراهم کردن نور مناسب برای فضاهای داخلی، دید مناسب و کاملا کنترل شده‌ای نسبت به بیرون بنا را به ارمغان می‌آورد. همچنین امکان مشاهده داخل بنا از خارج آن نیز میسر نبوده و دید از خارج به داخل ساختمان یک دید مبهم و غیرشفاف است که موجب تقویت مساله محرمیت و حریم خصوصی در خانه قانعی شده‌ است.

خانه قانعی

تصویری از پوشش آلومینیومی نما

سیرکولاسیون

دسترسی و ارتباط فضاهای مختلف در خانه قانعی حالتی جدید و بروز شده از سیرکولاسیون خانه‌های ایران باستان است که ارتباط و دسترسی افقی به سه سطح عمودی را فراهم آورده است. این امر موجب می‌شود که تمام اعضای خانواده با هم ارتباطی دائمی و همیشگی داشته باشند.

خانه قانعی

تصویر بخشی از فضای خانه قانعی

پوشش گیاهی

در این پروژه گیاهان و درختان موجود نیز همانند سایر بخش‌های ساختمان نقش مهمی دارند. درخت توت قدیمی در وسط حیاط نظر هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. در ادامه میسر، درخت سرو جوانی در انتهای پله‌ها مشاهده می‌شود و این تصویر خاص از درخت با درخت کاج قدیمی که از داخل حیاط خانه پدری قد کشیده کامل می‌شود.

خانه قانعی

خانه قانعی

در ادامه جهت مشاهده تصاویر بیشتر و نقشه‌های خانه قانعی با ما همراه باشید.

خانه قانعی

تصویری از نمای ساختمان

خانه قانعی

تصویری از تراس خانه قانعی

خانه قانعی

تصویری از فضای داخلی

خانه قانعی

تصویری از فضای داخلی

خانه قانعی

سایت پلان

خانه قانعی

چیدمان فضایی خانه قانعی

خانه قانعی

پلان طبقه زیرزمین

خانه قانعی

پلان طبقه همکف

خانه قانعی

پلان طبقه اول

خانه قانعی

مقطع ساختمان

خانه قانعی

مقطع ساختمان

خانه قانعی

نمای جنوبی

ترجمه: آذین تجلیل

ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *