خانه همایونی

خانه همایونی


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با خانه همایونی در شهر کرج آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

دفتر معماری: استودیو ما
تیم طراحی: نادر مالکی، نفیسه نادری
معمار مسئول: مژگان افشار فر
سازه: پویا هداوند میرزایی
مهندس مکانیک: محمد نادی رحیمی
مهندس برق: زهرا یوسف نژاد
اجرا: محمد حسینی سجادی
عکاس:  مهشید کاریزی
موقعیت: ایران، کرج
مساحت: 235 مترمربع
سال: ۲۰۱۹

خانه همایونی در چهار طبقه ساخته شده که شامل چهار واحد مسکونی است. با توجه به موقعیت و مساحت زمین، این ساختمان دارای ویژگی‌هایی از جمله عرض کم است. از نظر مسکن و موقعیت اجتماعی نیز در بخش متوسط شهری واقع شده است.

خانه همایونی

خانه همایونی

ایده های طراحی

از جمله چالش‌های این پروژه از یک طرف طراحی یکی از واحدها با دو اتاق اصلی و یک بالکن با اندازه خاص بوده که متناسب با سلیقه یک خانواده هنرمند باشد و از طرف دیگر سه واحد باقیمانده، علاوه بر دو اتاق اصلی، می‌بایست دارای یک اتاق جداگانه با منظره باغ نیز بودند. بعلاوه لازم به ذکر است که یکی از خواسته‌های کارفرما در این پروژه، ایجاد طرح و مشخصاتی متفاوت برای هر واحد بوده است.

خانه همایونی

تصویری از فضای داخلی

نمای پروژه

 طراحی آجرهای مشبک ایرانی در کنار مکعب‌های تراس که از قلب ساختمان بیرون زده‌اند؛ ترکیبی کامل و چشم‌نواز ایجاد کرده است. آجرهای مشبک سفید با فاصله 20 سانتی متر از جداره اصلی ساختمان اجرا شده که نمایی دو پوسته را به وجود آورده است. این موضوع با توجه به موقعیت ملک، باعث تبادل و نگهداری هوای تازه بین لایه‌های نما شده و نیاز به استفاده مداوم از وسایل برودتی را کاهش می‌دهد. انتخاب رنگ سفید برای نمای آجری نیز نشان از اصرار طراح برای توجه بر میزان و تعادل دما و حتی صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی در ساختمان دارد.

خانه همایونی

تصویری از نمای ساختمان

خانه همایونی

فرآیند طراحی نمای ساختمان خانه همایونی

خانه همایونی

تاثیر نمای ساختمان در کنترل شرایط اقلیمی

پارکینگ و انباری

فضای پارکینگ با استفاده از تغییر رنگ به دو قسمت جداگانه تقسیم شده است. با حرکت به سمت انبار، با رنگی نارنجی مواجه می‌شویم که از رنگ نما الهام گرفته شده و فضای گرمی را ایجاد کرده است. فضای حصیری مانند بخش ورودی ساختمان هم که بر زیبایی بازی سایه و نور در ساعات و روزهای مختلف سال افزوده؛ در مجزا شدن قسمت پارکینگ و انباری نیز تاثیرگذار بوده  است.

پله‌ها

استفاده از بتن قالب ریزی شده دست‌ساز و جایگزین کردن کابل به جای نرده‌های فولادی در فضای راه‌پله از مواردی است که بمنظور صرفه‌جویی مالی در این پروژه مورد توجه قرار گرفته و اجرا شده است. ساخت اتصالات و تسمه‌های دست انداز پله‌ها در محل پروژه یکی دیگر از خلاقیت‌های اجرایی در این بنا بشمار می‌رود.

خانه همایونی

راه‌پله ساختمان

تعامل ساختمان با فضای سبز

با توجه به تعامل میان فضای سبز با خانه و ضرورت این مساله؛ در بدنه ساختمان خانه همایونی گلدان‌های جعبه‌مانندی برای کاشت انواع گیاهان به گونه‌ای نصب شده‌اند که علاوه بر ایفای نقش ذاتی خود، نقش ایجاد برجستگی در قسمت پنجره‌ها را نیز ایفا کنند. این امر موجب صرفه جویی در مواد و مصالح مصرفی و زمان نیز شده است.

خانه همایونی

طراحی فضای سبز بر روی جداره نما

فضای مسقف در ورودی بنا

به دلیل اندازه و مقیاس خاص سایت، امکان ایجاد فضایی برای مکس در ورودی پروژه که باعث جلب توجه مخاطبان و ایجاد آرامش خاطر شود وجود نداشت. از اینرو در ورودی ساختمان یک فضای مسقف طراحی شده است تا در حد امکان جایگزینی برای فضای مذکور شود.

خانه همایونی

فضای مسقف ورودی ساختمان خانه همایونی

در ادامه جهت مشاهده تصاویر بیشتر و نقشه‌های خانه همایونی با ما همراه باشید.

خانه همایونی

تصویری از فضای داخلی

خانه همایونی

ورودی بنا

خانه همایونی

ورودی بنا

خانه همایونی

تصویری از نمای ساختمان

خانه همایونی

تصویری از نمای ساختمان

خانه همایونی

پلان طبقه همکف

خانه همایونی

پلان طبقه اول

خانه همایونی

پلان طبقه دوم

خانه همایونی

مقطع طولی

خانه همایونی

مقطع عرضی

خانه همایونی

نقشه نمای ساختمان

خانه همایونی

جزییات نمای ساختمان

ترجمه: آذین تجلیل

ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *