هتل سنگان

هتل سنگان


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با طراحی یک هتل جالب توجه در شهر سنگان استان خراسان رضوی آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

هتل سنگان

تصویری از طرح پیشنهادی برای هتل سنگان

تیم معماری: FMZD | استودیو طراحی فرشاد مهدی‌ زاده

همکاران طراحی : آیدا سربلند، فرنوش آقامیرزا

سرپرست تیم طراحی: فرشاد مهدی زاده

موقعیت: سنگان ، ایران

مساحت: 50،000 متر مربع

سال: 2019

تصویر‌سازی: علی کاظمی

معرفی اجمالی

سنگان شهری کوچک در استان خراسان رضوی و هم مرز با افغانستان است که اقصاد آن بصورت سنتی بر پایه کشاورزی، تبادل کالا و صنایع دستی می‌باشد. اخیراً کشف یک معدن سنگ آهن در این منطقه؛ احداث کارخانجات فولاد را در پی‌داشته است و این مساله موجب شده تا افراد زیادی خواهان بازدید از این منطقه باشند. علارغم بوجود آمدن این پتانسیل مثبت، شهر سنگان هنوز از امکانات رفاهی و اقامتی لازم برخوردار نبوده و از این‌رو تیم طراحی فرشاد مهدی زاده، طرح هتلی را برای پاسخ دهی به این نیازها در این شهر ارائه داده است. طرح پیشنهادی تیم طراحی، سازه‌ای کم ارتفاع با مساحت 50000 متر مربع می‌باشد.

هتل سنگان

موقعیت شهر و معدن

هتل سنگان

موقعیت محل احداث هتل نسبت به شهر سنگان و معدن سنگ آهن

روند طراحی

 در ابتدا قرار بود این هتل یک ساختمان ۲۰ طبقه باشد که بین سنگان و منطقه صنعتی ساخته می‌شود. هدف از این کار جذب جهانگردان در حوزه صنعت و ایجاد بنایی نمادین بود که بتواند محل اقامت و امکانات لازم برای آسایش این افراد را تامین کند.اما تیم طراحی این موضوع را به چالش کشیده و به جای یک بنای بلند مرتبه، ساختمان کم ارتفاعی را طراحی کرده که با ساختار شهری سنگان ترکیب شده است. آنچه مسلم است، تیم طراحی در این پروژه بر خلاف برنامه‌ریزی‌های انجام شده عمل کرده است. اما دلیل آن حفاظت از منابع آسیب پذیر درآمدهای محلی و ممانعت از وارد آمدن تاثیرات منفی روی این درآمدها بوده است

هتل سنگان

مقایسه شماتیک ایده اولیه با طرح پیشنهادی

ایده طرح

 در طرح پیشنهادی، بنا به وسیله‌ای لایه‌ای پوشش داده شده و شبکه‌های منظم از وویدها، فضای داخلی را شکل می‌دهند. حیاط مرکزی مانند واحه‌ای در بیابان عمل کرده و نقش فضای عمومی هتل را ایفا می‌کند. در این طرح از ساختار بدوی چادرهای سنتی الهام گرفته شده که برای مردم محلی شناخته شده‌تر است و راحت‌تر با آن تعامل برقرار می‌کنند.

هتل سنگان

ایده طراحی

هتل سنگان

لایه‌های طرح

هتل سنگان

مقطع سه بعدی

هتل سنگان

دیده پرنده از طرح هتل سنگان

هتل سنگان

حیاط مرکزی هتل سنگان

بنا از خارج با فضاهای باز انعطاف‌پذیری احاطه شده است که مکان مناسبی را برای بازارهای موقت محلی ایجاد کرده و از این طریق برای اقتصاد شهر سنگان مفید واقع شده است. این بازارها با ساختار مشبک از حصیر و چوب ساخته و سازماندهی شده و در برابر عوامل جوی محافظت می‌شوند.

هتل سنگان

ترکیب طرح هتل با بازارهای موقت

هتل سنگان

تصویری از طرح پیشنهادی برای هتل سنگان

هتل سنگان

تصویری از طرح پیشنهادی برای هتل سنگان

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجهترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *