ساختمان نظام مهندسی مشهد


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد آشنا می شویم. در ادامه برای معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

موقعیت : ایران ، مشهد

وضعیت :در دست ساخت

کارفرما: سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی

کاربری :ساختمانهای شهری و عمومی

مساحت: 14200 متر مربع

تیم معماری: دفتر معماری دیگر- علیرضا تغابنی

معرفی اجمالی

ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد پروژه ای با مساحتی در حدود 14200 متر مربع می باشد که با الهام از سازه‌های سنتی ایران توسط دفتر معماری دیگر در شهر مشهد طراحی شده است. این ساختمان فضایی را برای گردهمآیی و ارتباط و تعامل میان مهندسین ساختمانی در این شهر فراهم می کند. جالب توجه ترین قسمت این پروژه، ووید سازه ای آن می باشد که کل ساختار و ظاهر بنا بر اساس آن شکل گرفته است.

نمایی از ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد

فضاهای مهم مجموعه

ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد که در حال حاضر در حال ساخت می باشد؛ پروژه ای است که در آن به فضاهای خاصی توجه ویژه شده است. طراحان این بنا که تجربیات زیادی در این قبیل فضاها و مخاطبان آنها داشته‌اند، در این پروژه برای دو فضا اهمیت بیشتری قایل شده اند، یکی سالن اصلی مجموعه که متقاضیان برای صدور گواهینامه ها یا تأیید اسناد فنی مختلف خود به آنجا مراجعه می کنند و دیگری آمفی تئاتر که میزبان سمینارها، همایش ها و رویدادهای مختلفی در زمینه مهندسی ساختمان می باشد.

برش سه بعدی از بنا

گذرگاه موجود در بنا

طبقه همکف ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد دارای گذرگاهی است به صورت یک ووید فضایی- سازه ای که از ساختمان عبور کرده و ضمن پیوند دادن دو خیابان مجاور به یکدیگر پیوند، امکان مراجعه عابرین به داخل بنا را نیز میسر می کند.

تصویری از داخل گذرگاه موجود در مجموعه

ارتباط فضایی

در این پروژه می توان شاهد رابطه ای دوگانه میان فضای داخلی و بافت شهری بود که علت آن وجود نوعی سازماندهی فضایی خاص می باشد که منجر به شکل گیری ساختار کلی بنا در قالب دو واحد بزرگ شده است. این ارتباط فضایی در مورد فضاهای داخلی نیز صدق کرده و موجب شده تا ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد، اماکن عمومی و اجتماعات ، سالن آمفی تئاتر و سالن اصلی مجموعه بصورت مستقیم  به  فضا و بافت  شهری موجود وصل شده است.

تصویری از قسمت داخلی مجموعه

در ادامه برای دیدن تصاویر بیشتر و نقشه های مجموعه با ما همراه باشید.

ایده اصلی طراحی

طرح ارتباطات

بهره گیری از نور طبیعی در ساختمان

طرح سازه و ساختار اصلی بنا

طرح سازه و ساختار اصلی بنا

طرح سازه و ساختار اصلی بنا

طرح سازه و ساختار اصلی بنا

پلان طبقه دوم

پلان طبقه سوم

ترجمه و ارایه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ: Archdaily

 

 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *