نمایی کلی از خانه باغ کورنوال


دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با خانه باغ کورنوال در سنگاپور آشنا می شویم. در ادامه برای معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

موقعیت: سنگاپور

کاربری:مسکونی

تیم طراحی: گروه معماری چانگ

سرپرست تیم طراحی: چانگ یانگ تر

کارفرما: خانواده چو

مساحت:1378 متر مربع

سال: ۲۰۱4

عکاس: آلبرت لیم کی. اس

خانه باغ کورنوال پروژه ای مسکونی است که برای زندگی چند نسل از یک خانواده در سنگاپور طراحی و اجرا شده است. کارفرمای این ساختمان خواستار داشتن خانه‌ای باز به‌مثابه بهشتی گرمسیری برای خانواده خویش بوده تا به این وسیله فرزندان خانواده برای ماندن و تشکیل خانواده در این خانه ترغیب شوند.

تصویری از حیاط پروژه

ایده و روند طراحی

این پروژه بر اساس رابطه “من- تو” بین انسان و طبیعت طراحی شده است که باعث می‌شود خانواده و طبیعت به صورت برابر در بهره‌گیری از فضا سهیم باشند. در این بنا پوشش گیاهی آب و فضای زندگی با یکدیگر پیوند یافته و بنای یکپارچه را ایجاد کرده‌اند. طراحی این خانه باغ به گونه‌ای بوده است که امکان بهره گیری از نور خورشید و تهویه طبیعی و سیستم برودتی غیر فعال برای ساکنان آن فراهم شده است.

قسمتی از دیوارهای خارجی خانه باغ کورنوال

در حیاط این منزل دیواری قدیمی وجود دارد که قبلاً سابقه نشست نیز داشته است. این محل در حال حاضر به یک حیاط سرسبز با آبشاری کوچک تبدیل شده است. بازدیدکنندگان در این فضا با گیاهان مختلف جنگل های بارانی و صدای آبشار مورد استقبال قرار می گیرند که در نوع خود بسیار مفرح و لذت بخش است. در این پروژه بخش های مختلفی از ساختمان‌های موجود در سایت به عنوان بستر کاشت درختان میوه مناطق گرمسیری انتخاب شده‌اند و این امر موجب عایق بندی و خنک شدن فضاهای داخلی گردیده است.

قسمتی از حیاط پروژه

قسمتی از دیوارهای خارجی خانه باغ کورنوال

پوشش گیاهی و مسائل زیست محیطی

در طراحی این پروژه، خانه به صورت واحه ای سبز در میان دسته ای از مناظر مختلف و گیاهان آبشاری که استخر و برکه های زیست بومی را ایجاد کرده‌اند؛ قرار گرفته است. درختان میوه خانه باغ کورنوال با ظرافت خاصی انتخاب و کاشته شده اند. برای نمونه در بخشی از این پروژه پلی پوشیده شده از گیاه پشن فروت را می‌توان مشاهده کرد و کاشت تاک های انگور و به نحوی بوده که علاوه بر تامین حریم خصوصی فضاهای داخلی موجب ایجاد سایه روشن هایی از غروب آفتاب در داخل فضا می گردد. این عوامل موجب می شود تا علاوه بر اینکه خانه باغ  کورنوال به عنوان یک محل محبوب برای تجمع و دورهمی های خانوادگی تبدیل شود میزبانی برای تنوع زیستی از زنبور ها و پروانه ها گرفته تا سنجاب ها را نیز باشد.

تصویر هوایی از خانه باغ کورنوال

تصویر پل موجود در پروژه

در نهایت می بایست عنوان کرد که جریان داشتن زندگی و ارتباط مداوم با طبیعت در خانه باغ کورنوال موجب ارائه تعریف تازه‌ای از کیفیت زندگی در مناطق گرمسیر شده است که حاصل از تعامل و همکاری مناسب بین کارفرما و تیم مشاوران و سازندگان در این بنای معاصر می باشد.

تصویر قسمتی از حیاط پروژه

در ادامه برای دیدن نقشه ها و تصاویر بیشتر از این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

قسمتی از فضای داخلی پروژه

قسمتی از فضای داخلی پروژه

قسمتی از فضای داخلی پروژه

قسمتی از فضای داخلی پروژه

قسمتی از فضای داخلی پروژه

نمایی به ساختمان از سمت حیاط

نمایی کلی از خانه باغ کورنوال

سایت پلان

پلان زیر زمین

پلان طبقات اول و دوم

پلان فضای زیر شیروانی طبقه دوم

نفشه مقطع پروژه

نمای شرقی

نمای غربی

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ: Archdaily

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *