مرکز خرید گالریا در شهر گوانگویو کره جنوبی


مرکز خرید گالریا در شهر گوانگویو ، واقع در جنوب سئول، به عنوان نقطه عطفی برای منطقه مسکونی این ناحیه طراحی و ساخته شده است. برای بررسی بیشتر این بنا با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

مرکز خرید گالریا در شهر گوانگویو کره جنوبی

ایده طراحی

شرکت معماری OMA به تازگی کار ساخت مرکز خرید بزرگ گالریا را در شهر گوانگویو کره جنوبی تکمیل کرده است. نمای این فروشگاه به صورت سنگی می باشد که دارای یک گذرگاه شیشه ای چند وجهی به داخل آن است. به نقل از کریس ون دویین(یکی از شرکا و سهامداران شرکت OMA)، در شهر گوانگویو خلع بزرگی ناشی از حس عدم پایداری احساس می شد. از این رو تیم طراحی تصمیم گرفت این فروشگاه را به صورت مکعبی سنگی و به عنوان کانون ثقل شهر طوری طراحی کند که گویی مبدا شهر است.

مرکز خرید گالریا در شهر گوانگویو کره جنوبی

حجم و ساختار کلی بنا

حجم مکعب شکل این بنا به وسیله مثلثهایی از جنس سنگ پوشیده شده است. با ترکیبی از رنگ های بژ ، قهوه ای و خاکی، نمای ساختمان به گونه ای طراحی شده است که همانند یک تخته سنگ بزرگ یا سطح مقطع زمین به نظر می رسد. هندسه این مرکز خرید بوسیله یک گذرگاه شیشه ای چند وجهی که حول ساختمان پیچیده است؛ شکسته می شود.  در تمامی طبقات این بنا بین این گذرگاه، فضای مرکزی و مغازه های اطراف ارتباط وجود دارد. این مسیر در بعضی قسمتها از داخل ساختمان رد شده و گویی راه را از میان سنگ حفاری می کند و در بعضی قسمت‌ها نیز شیشه به صورت آشکارا از نما خارج می شود و یک ساختار فولادی از شبکه های مثلثی منظم ایجاد می کند.

بخشی از گذرگاه شیشه ای مرکز خرید گالریا

گذرگاه شیشه ای منحصر به فرد

گذرگاه شیشه ای از طبقه همکف شروع شده و پس از دو بار چرخیدن حول ساختمان، در نهایت به تراس پشت بام منتهی می شود. در این بنا چندین فضای عمومی مانند یک مرکز فرهنگی و یک باغ در قسمت پشت بام نیز وجود دارند و معبر شیشه ای مذکور ارتباط میان غرفه های فروشگاهی با این فضاها را فراهم می کند. این گذرگاه می بایست مردم را در مسیری به طول 540 متر از کف خیابان تا پشت بام هدایت کرده و در طول مسیر نیز آنان را به سمت بازید از مغازه ها سوق دهد.

نمای داخلی بخشی از گذرگاه شیشه ای مرکز خرید گالریا

نمای داخلی بخشی از گذرگاه شیشه ای مرکز خرید گالریا

کاربری ها و امکانات موجود

بازار مواد غذایی و اغذیه فروشی ها در زیرزمین ساختمان واقع شده است و هشت طبقه تجاری در بالای آن قرار دارد. علاوه بر پله ها و بالابرها ، تمام طبقات توسط حلقه بیرونی شیشه ای به هم وصل می شوند. طبقه های فوقانی این مرکز خرید که به معابر نیز دسترسی دارند ، دارای امکانات تفریحی هستند. کافه ها و رستوران ها ، در طبقه هشتم واقع شده است. طبقات نهم و دهم به سینما اختصاص دارند و طبقه یازدهم مربوط به سالن استراحت و فرهنگستان می باشد.

نمایی از داخل مرکز خرید گالریا

کاربری های موجود در مرکز خرید گالریا

کاربری های موجود در مرکز خرید گالریا

جهشی در استانداردهای مراکز خرید

مرکزخرید گالریا در گواگنگویو که به عنوان ششمین فروشگاه از این مجموعه فروشگاه های زنجیره ای شناخته می شود؛ در پی ارایه تجربه ای متفاوت از استانداردهای فضاهای فروشگاهی به خریداران خود می باشد. ایون سو کیم رییس و مدیر عامل هانوا گالریا (مجموعه فروشگاه های زنجیره ای گالریا) همکاری با گروه OMA را به دلیل معماری خلاقانه که چه از نظر داخلی و چه بین المللی به خوبی پذیرفته شده و متمایز از قالب فروشگاه های معمولی است، مثبت قلمداد کرده و امیدوار است مرکز خرید گالریا تبدیل به یک نقطه عطف منحصر به فرد در کره جنوبی و جهان شود.

نمایی از داخل مرکز خرید گالریا

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ: Dezeen

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *