طراحی داخلی فروشگاه پوشاک زنانه ماهر


فروشگاه پوشاک زنانه ماهر بیش از 60 سال در همدان سابقه فعالیت داشته و در حال حاضر این فروشگاه در قسمتی از یک ساختمان 40 ساله به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همجواری این بنا با آرامگاه ابو علی سینا (فیلسوف و پزشک شهیر ایرانی) که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان شناخته می‌شود؛ موجب گردیده تا شهروندان و گردشگران در این منطقه اشتیاق بالایی برای خرید از خود نشان دهند و این نکته منبع اصلی ایده طراحی بوده است. در ادامه برای بررسی بیشتر این بنا با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

طراحی داخلی فروشگاه ماهر

دفتر معماری: استودیو معماری هماهنگ
همکاران طراحی: محمد سجاد قادری، یسنا ایزدی، کامران نوایی، حسن اسناوندی، ایرسا خالقی
معمار مسئول: علی حمیدی مقدم
مدلسازی: محیا زین الدین
دیاگرام: محمد حسین رحیمیان
عکاس: حامد بادامی
موقعیت: ایران، همدان
مساحت: ۱۱۰ مترمربع
سال: 2016

ایده طراحی

طراحی داخلی این پروژه به گونه‌ای تدوین شده است که فضای داخل فروشگاه، ادامه فضای شهری باشد و تأثیر شهر در فروشگاه احساس شود. در حقیقت، اگر کاربرد تجاری فروشگاه برداشته شود، هنوز هم می‌تواند فضای مناسبی برای مراجعه مردم باشد و به عنوان بخشی از ساختار شهری در نظر گرفته شود. تجربه و حافظه فضایی اعم از تجاری و غیر تجاری، افراد را برای بازگشتن به فضا به منظور خرید یا سرگرمی تشویق می‌کنند.

دیاگرام طراحی فروشگاه ماهر

مقطع فروشگاه

عناصر بکار رفته در طراحی فروشگاه

راه‌پله

قبلاً در داخل ساختمان بالکنی وجود داشت که در هنگام بازسازی به علت یکسری مسائل سازه‌ای تخریب شد. این اقدام فضایی با 5.5 متر ارتفاع را در اختیار طراحان قرار داده و آنان راه پله‌ها را در این فضا به عنوان یک عنصر مستقل جایگذاری کرده‌اند. این راه پله مستقل 50 سانتی متر از دیوارهای اصلی ساختمان فاصله داشته و فضاهای متنوعی را با کاربردهای مختلف در ارتفاع 5.5 متری ایجاد کرده است. مردم می‌توانند با عبور از این راه‌پله که از ویترین شیشه‌ای فروشگاه می‌گذرد؛ در محل پاگردها توقف کرده و به اطراف خود نگاه کند. همچنین پاگرد آخر این راه‌پله نقش یک بالکن را نیز ایفا می کند.

راه پله فروشگاه

راه پله فروشگاه ماهر

ویترین‌های انسانی

معمولاً در فروشگاه‌های لباس، مانکن‌هایی برای جذب افراد و مشتریان در داخل ویترین‌ها قرار می‌گیرند. اما در فروشگاه ماهر، به جای اینکه در ویترین‌ها مانکن قرار داده شود؛ مردم هنگام تماشای ویترین، افرادی را می‌بینند که راه می‌روند، متوقف می‌شوند یا حتی می‌نشینند. به بیان ساده‌تر، در فروشگاه ماهر، افراد از طریق راه‌پله در ویترین تردد کرده و قابل مشاهده هستند. این مردم هستند که باعث جذب افراد از خارج بنا می‌شوند، نه مانکن‌های لباس. این ویژگی موقعیت ویژه‌ای به فروشگاه ماهر می‌بخشد. زیرا مانکن‌ها در فروشگاه‌ها پراکنده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت که مانکن‌ها و مردم جای یکدیگر را گرفته‌اند.

ویترین انسانی فروشگاه ماهر

پوسته (غشای) فضای داخلی

در داخل فروشگاه یک غشا و پوسته مستقل به ارتفاع 5.5 متر در هماهنگی با دیوارهای قدیمی، در فضای اصلی ساختمان ایجاد شده است. فرم و بافت این پوسته که کف، دیوارها و سقف را پوشش می‌دهد؛ با الگویی از هندسه ایرانی به روشی نوستالژیک ادغام شده است که در تعامل با پله‌های فروشگاه، باعث ایجاد فضاهای متنوع و جذاب می‌شود. عمق، سایه‌ها و تکرارهای موجود در بافت این غشای داخلی، فضای خاصی را ایجاد می‌کند که پتانسیل فضایی فروشگاه و تمایل افراد به خرید را افزایش داده و این مکان را به یک فضای مطلوب برای گشت وگذار و پرسه زنی در اطراف و سرگرمی تبدیل می‌کند.

غشای داخلی فروشگاه ماهر

غشای داخلی فروشگاه ماهر

غشای داخلی فروشگاه ماهر

غشای داخلی فروشگاه ماهر

بخش خدمات و پشتیبانی

اتاق تعویض لباس این فروشگاه مانند یک جعبه مثلثی شکل در قسمت انتهایی پاگرد بالایی راه‌پله قرار گرفته است. فضاهای خدمات و انبار کالاها نیز به طور جداگانه در طبقه همکف فروشگاه واقع شده‌اند.

پلان فروشگاه ماهر

نرده‌های مجلل، ساختاری یکپارچه و مداوم

نرده و پله‌های راه‌پله در حالی که هر یک به عنوان یک شئ جداگانه دارای ساختار و پیکربندی خاص خود هستند؛ در انتها به مکان‌های مجلل و آویز لباس تبدیل می‌شوند که ساختاری مستقل، مداوم و یکپارچه را تشکیل می‌دهند. چه در قسمت بالا و چه در طبقه همکف، این نرده‌ها از لوله‌های یکپارچه‌ای تشکیل می‌شوند که در فاصله 50 سانتی‌متری از راه پله و غشای اصلی به صورت ممتد اجرا شده‌اند.

نرده های بکار رفته در فروشگاه

نرده های بکار رفته در فروشگاه

نرده های بکار رفته در فروشگاه

ستون مرکزی

در قسمت مرکزی بنا ستونی وجود دارد که طراحان به جای پنهان کردن، از آن به عنوان یک عنصراضافه شده در طراحی فضای کلی و در تقابل با سقف، استفاده کرده‌اند. همچنین این ستون عامل مهمی برای چیدمان عناصرمختلف در قسمت داخلی و نماینگر جهت‌ها و مسیر گردش می‌باشد.

ستون مرکزی موجود در فروشگاه

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه: ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده است و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *