ساختمان مسکونی خانه سبز


ساختمان مسکونی خانه سبز یک بنای آپارتمانی در شهر تهران است که دراین بخش از بررسی بناهای شاخص  ایران و جهان، با آن آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید

مشخصات عمومی:

موقعیت: ایران، تهران، جماران، خیابان فیضیه، ابتدای خیابان امیدوار، نبش کوچه برومند، پلاک 9
شرکت طراح: استودیو معماری کارابن
معمار: مهدی پناهی
همکاران طراحی: رسول بخشی
مشاور سازه: محمد علی پناهی
مجری: قاسم رضایی . بهنام رضایی
تاریخ شروع پروژه: 1394
تاریخ پایان پروژه: 1396
مساحت سایت: 478 متر مربع
مساحت ساخته شده: 3150 متر مربع
عکاس: مهدی پناهی

ساختمان مسکونی خانه سبز

ساختمان مسکونی خانه سبز

در گذشته زندگی انسان در ارتباط بیشتری با طبیعت بود، اما به مرور زمان و با توسعه تکنولوژی و به ویژه افزایش زندگی آپارتمان نشینی این ارتباط روز به روز کم رنگ تر شده و به عبارتی می توان گفت دیگر از بین رفته است. در طول 40 سال گذشته ،به تدریج فضای سبز منظر شهری در شمال تهران به دلیل ساخت و ساز های متراکم و پی در پی از بین رفته است. با توجه به مباحث مطرح شده ایده اصلی این پروژه در راستای یافتن رویکردی در تقویت روابط انسان با طبیعت از نظر جسمی و بصری شکل گرفته است.

ساختمان مسکونی خانه سبز

تصویری از داخل حیاط

در فرایند طراحی پروژه ، هر جا که امکان داشته از فضای سبز استفاده شده است. به طور کلی به جز فضای زندگی و مسیرهای ارتباطی ،در تمامی سطوح دیگر ،برای به حداکثر رساندن فضاهای سبز از باغچه های بزرگ و کوچک گل و گیاه استفاده شده است. از مهمترین فضاهای این خانه می توان حیاط، بام و حیاط نیم طبقه را نام برد.

ساختمان مسکونی خانه سبز

تصویری از پشت بام ساختمان

ایده طراحی نما

ایده طراحی نما به موازات ایده اصلی پروژه، برای افزایش سطوح باز روی نما و با درنظر گرفتن دو مساله مهم به شرح ذیل شکل گرفته است:

از یک سو با ایجاد فاصله بین پوسته و بدنه اصلی بنا و از سوی دیگر با عریض و عریض تر کردن شبکه های روی پوسته، امکان ایجاد بستری مناسب برای رشد گیاهان، فراهم شده است.  به نحوی که گویی عناصر نما به تدریج چرخش داده شده اند تا سطح پوشش به حداقل برسد.

ساختمان مسکونی خانه سبز

تصویری از نمای ساختمان 

در قسمت انتهایی این پوسته باز آجری، حداکثر فاصله ممکن بین آجرها در نظر گرفته شده تا امکان دید بیشتر و ایجاد فضایی وسیع تر برای گیاهان فراهم شود. جزییات نما و ترکیب آن با گیاهان در هر دو طرف پوسته حس مشابهی بوجود آورده و باعث نزدیک شدن حس درون بنا به بیرون آن می شود. انتخاب آجر برای اجرای جزییات نمای ساختمان بدلیل مودولار بودن، امکان تراز کردن آسان و نیز داشتن حسی قدرتمند و آشنا بوده است.

ساختمان مسکونی خانه سبز

تصویری از نمای ساختمان 

ایده طراحی طبقه سبز

با توجه به شیب تند خیابان و وجود 5 متر اختلاف ارتفاع بین سطح پارکینگ همکف و شروع طبقه اول مسکونی، ارتفاع مورد نیاز برای پارکینگ 2.4 متر لحاظ شده و  مابقی ارتفاع باید به صورت سقف کاذب در نظر گرفته شده است.

ساختمان مسکونی خانه سبز

تصویری از نمای ساختمان 

 به دلیل پیشروی فضای ورزشی در طبقه زیرزمین جهت نورگیری و تهویه طبیعی و مسیر ماشین رو از درون حیاط، از فضای حیاط کاسته شده بود و در نتیجه فضای سبز نیز کاهش یافته بود. بر این اساس با توجه به این محدودیت ها و فضای بلا استفاده پشت سقف کاذب پارکینگ و با در نظر گرفتن ماهیت و هدف پروژه، در راستای افزایش فضای سبز،  یک فضای باز مسقف همراه با باغچه های پیوسته پیرامونی و آبنمایی در مرکز به عنوان طبقه سبز طراحی شد.

ساختمان مسکونی خانه سبز

طبقه سبز ساختمان

دسترسی به این فضا منحصراً توسط پلی می باشد که لابی را به این فضا متصل کرده است.

تصویری از پل متصل کننده لابی به طبقه سبز

فضای داخلی

هر طبقه از این ساختمان به صورت تک واحدی طراحی شده است. پلان هر یک از طبقات، به دو بخش مهمان و خصوصی تقسیم شده و فضای خدماتی سرویس و کلوزت مهمان و آشپزخانه در میان این دو بخش قرار دارد، نشیمن و اتاقهای خصوصی نیز در جنوب و سالن پذیرایی و اتاق مهمان در قسمت شمال قرار گرفته است. همچنین آشپزخانه در شرق ساختمان با بالکنی بزرگ رو به بوستان منظریه قرار گرفته است.

آشپزخانه ساختمان مسکونی خانه سبز

بالکن آشپزخانه ساختمان مسکونی خانه سبز

در ادامه جهت مشاهده تصاویر بیشتر با ما همراه باشید.

لابی ساختمان مسکونی خانه سبز

فضای داخلی ساختمان مسکونی خانه سبز

فضای داخلی ساختمان مسکونی خانه سبز

فضای داخلی ساختمان مسکونی خانه سبز

فضای ورزشی و استخر ساختمان مسکونی خانه سبز

فضای ورزشی و استخر ساختمان مسکونی خانه سبز

فضای ورزشی و استخر ساختمان مسکونی خانه سبز

سطوح فضای سبز

کنترل حریم خصوصی

طبقات

ورودی ها و جایگذاری آسانسور

سازمامدهی عملکردی

پلان پارکینگ

سایت پلان

پلان پارکینگ

پلان استخر و فضای ورزشی

پلان لابی و طبقه سبز

پلان طبقات

پلان پشت بام

نمای جنوبی

نمای شمالی

نمای شرقی

برش

تصویر بدنه شهری

ماخذ: archdaily

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *