ویلای کوهسار

نمای جنوبی ویلای کوهسار


ویلای کوهسار نام ساختمانی واقع در منطقه کردان استان البرز می ­باشد که دراین بخش از بررسی بناهای شاخص  ایران و جهان، با آن آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید

موقعیت: کردان- استان البرز

تیم معماری : دفتر معماری دیگر- علیرضا تغابنی

مساحت: 104 متر مربع

سال ساخت:2013

سرپرست تیم طراحی: روح اله رسولی

گروه طراحی: مسعود ساقی- فریده آقامحمدی

مشاور سازه: وحید قره خانی نیا

مشاور تاسیسات مکانیکی: هوفر اسماعیلی

مشاور تاسیسات الکتریکی: نیا عموشاهی

مشاور طراحی منظر: بابک مستوفی سردی

نظارت: روح اله رسولی- مسعود ساقی

اجرا: دفتر اجرای خاص

گرافیک و ارائه: هیوا فرج پور بختیاری- فرزاد کفایی- عسل کریمی- سپیده سرافزاده زرگر

عکاس: پرهام تقی اف

ویلای کوهسار

نمای جنوبی ویلای کوهسار

 طراحی این ساختمان توسط دفتر معماری دیگر-علیرضا تغابنی انجام گرفته است. پس از یک سال توقف عملیاتی به دلیلی نارضایتی کارفرما، طراحی این پروژه به دست این دفتر سپرده شد و اولین چالش پیش رو در این پروژه فائق آمدن بر مشکل ارتباط بین فرم ، فضا و سازه بود.در ادامه برای بررسی بیشتر این بنا با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

معماری

اسکلت و دیوارهای باربر این ساختمان قبلاً اجرا شده بود و در قسمت مرکزی بنا یک ووید هشت ضلعی وجود داشت که توسط ستونها احاطه شده بود. اندازه و شکل این ووید به گونه ای بود که مانع ازنمایش فضای داخلی گسترده و روشن بنا می­شد و همین امر موجبات نارضایتی کارفرما را فراهم آورده بود.

ویلای کوهسار

اسکلت اجرا شده ویلای کوهسار

روند طراحی

تیم طراحی متوجه می­شود که تنها راه احیای این پروژه این است که از این مشکل به عنوان یک فرصت برای طراحی استفاده شود. بر همین اساس با توسعه ووید مرکزی و حذف قسمت جنوبی بالکن چشم­انداز وسیعتری از مناظر فراهم آمده است. در گام بعدی سازه ساختمان بهبود یافته و طره جنوبی به بالکن متصل شده است. با انجام این کار و حذف صفحات جانبی و استفاده از سیستم سقفی گازبو (کلاه فرنگی)، حجم کلی بنا به شکل معکبی تبدیل شده است.

ویلای کوهسار

نمای جنوبی ویلای کوهسار

در مرحله بعد ، دیوار نمای جنوبی به صورت الاستیک به سمت ووید داخلی کشیده و باعث شده تا ستون ها پوشانده شوند و ارتباط ملایمی بین داخل و خارج بنا  برقرار شود. این امر موجب می­شود دیوار جنوبی نقشی اساسی را به عنوان یک عنصر انعطاف­ پذیرایفا کند که علاوه بر پاسخگویی به الزامات سازه­ای ، در تعامل با زیبایی شناسی ، کارایی و سازماندهی فضایی داخلی و خارجی نیز می­باشد.

ویلای کوهسار

تصویری از داخل ویلای کوهسار

در نهایت ، سطح نما حس پویایی و سیالیت را در خانه به وجود می­آ ورد. این استراتژی سازمانی، کالبدی را ارایه می­دهد كه با اعمال یک خلاء قوی به نما می تواند نور ، جریان هوا و چشم انداز ورودی را به سمت داخل منتقل كند تا خصوصیات ابتکاری این بنای منحصربه ­فرد را نشان دهد.

ویلای کوهسار

تصویری از داخل ویلای کوهسار

استراتژی طراحی

پروژه مذکور در یک سایت گسترده با مناظر دلپذیر کوه های البرز در پس زمینه قرار دارد. با توجه به محدودیت­های سازه ­ای، استراتژی طراحی به نحوی بود که بتوان سازه اولیه را تغییر شکل داد تا حجم مکعبی خالصی را دل خود جای دهد و سبب تمایز بنا با ساختمانهای اطراف شود. نتیجه نهایی مکعبی بود با نمایی الاستیک که منجر به ایجاد نمایی پویا در قسمت جنوبی شده است. کشیده شدن نما به سمت ووید و ستون ها نه تنها الزامات سازه­ ای را پاسخ می­ دهد بلکه خصوصیات مکانی را هم برای فضای داخلی و هم فضای بیرونی فراهم می­ آورد.

ویلای کوهسار

دیاگرام طراحی شماره 1 ویلای کوهسار

ویلای کوهسار

دیاگرام طراحی شماره 2 ویلای کوهسار

سازه

سقف این بنا دارای دهانه­ ای 20 متری است و برای پوشش آن ابتدا سطح نما به عنوان یک دیوار باربر به سیستم سازه متصل شده است. سازه کلی بنا با استفاده ازنرم­ افزارهای مربوطه محاسبه و مدلسازی شده است. در گام بعدی خرپاهای عمودی براساس فرم معماری طراحی شده و پوسته­ های افقی و عمودی شکل داده شده با سی ان سی در فواصل 50 سانتی متری روی این خرپاها قرار گرفته و مابین آنها نیز با استفاده از صفحات پلی استایرن پر شده است.

ویلای کوهسار

قسمتی از نمای جنوبی ویلای کوهسار

بر روی پوسته ها یک لایه آرماتور تعبیه شده سپس یک شبکه فلزی نازک به ابعاد 5 در 5 سانتی متر به لایه آرماتور متصل شده­است. نهایتاً سطح نما با استفاده از تکنیک شات کریت بتن پاشی شده است و برای جلوگیری از بروز ترک های احتمالی ، یک توری پلاستیکی تمام سطح نما را پوشانده و پس از تسطیح سطح رنگ آمیزی شده است.

درادامه برای مشاهده تصاویر بیشتر و نقشه های این ساختمان با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

ویلای کوهسار

نمای شمالی ویلای کوهسار

ویلای کوهسار

تصویری از داخل ویلای کوهسار

ویلای کوهسار

تصویری از داخل ویلای کوهسار

ویلای کوهسار

سایت پلان ویلای کوهسار

ویلای کوهسار

پلان طبقه همکف ویلای کوهسار

ویلای کوهسار

پلان طبقه اول ویلای کوهسار

ویلای کوهسار

مقطع ویلای کوهسار

ماخذ: Archdaily

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *