در سال 2018 ، چین به یکی از پرکارترین کشورها برای معماری تبدیل شد زیرا شهرها در سراسر این کشور پیشرفت سریعی را تجربه کردند. از این رو ساختمان های مختلفی با معماری های متفاوت و زیبا ساخته شدند و در حال حاظر نیز در حال ساخت و طراحی هستند. یکی از این بناها سالن بزرگ برگزاری سیرک چیلمانگ (Chimelong) می باشد که در ادامه به شرح این بنا پرداخته ایم، با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

سالن برگزاری سیرک و برنامه های شاد چیملانگ (Chimelong) با گنجایش 6700 نفر در جزیره هنگکین چین واقع شده است. این ساختمان غول پیکر در جنوب ماکائو توسط استودیو معماری استافیش (STUFISH) برای جایگزینی سیرک بین المللی چیملانگ که در اثر طوفان سال 2016 خسارات جبران ناپذیری دیده بود ساخته شده است و به واسطه فرم موجدار اغراق شده آن که بازتابی است از چادر سیرک و چین های پرده نمایش، اما با داشتن سازه ای دائمی میتواند در فصول طوفان کشور مقاومت لازم را داشته باشد.

از زبان معمار

مکیو وورونیکی، یکی از اعضای تیم استافیش میگوید: «چادر سیرک عبارتی است که از لحاظ تاریخی نمادین است ، چیزی که عموماً دلالت بر نوع نمایش درون آن دارد» ، وی همچنین ادامه می دهد: « هنگامی که به مفهوم سیرک نزدیک شدیم ، یک هدف ساده داشتیم ، یک سیرک مدرن را طراحی کنید که بتواند ضمن تجلی حالت سبکی نمادین چادر ، در برابر شرایط محیطی فصول طوفان نیز مقاومت کند».

نکته مهم این مجموعه استفاده از رنگ های شاد و سرزنده می باشد به طوری که طلایی به عنوان رنگ اصلی برای نما انتخاب شده است چرا که کمترین چیرگی را در زمینه داشت، اما رنگهای قرمز و آبی نیز به صورت جزئی در نما گنجانیده شده است و خود را از زوایای خاصی نشان می دهند. علاوه بر نما در کف سازی محوطه نیز از رنگ های شاد استفاده شده است.

استودیو معماران STUFISH یکی از موفق ترین گروه های معماری است که پروژه های گوناگونی با درون مایه مراکز سرگرمی به اجرا رسانده است،  دفاتر این استودیو در لندن و هنگ کنگ مستقر می باشند.  یکی دیگر از پروژه های اخیر این استودیو سازه ای کروی شکل به وزن 40 تن برای گروه موسیقی پاپ Take That Greatest Hits است که در ادامه می توانید مشاهده فرمائید.

سالن چیملانگ

سالن چیملانگ

سالن چیملانگ

سالن چیملانگ

سالن چیملانگ

سالن چیملانگ

سازه کروی گروه موسیقی پاپ Take That Greatest Hits

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *