اولین دوره مسابقات لیگ معماران جوان ایران


اولین دوره مسابقات لیگ معماران جوان با رویکردی هنری و عملکردگرایانه در پی یافتن پاسخ هنر به نیازها و چالش‌های بشری از دریچه معماری است، معماری نوینی که فرهنگ و هنر را با تکنولوژی نو درآمیزد. برای شرکت در مسابقه اصلی می‌بایست شرکت‌کنندگان در ابتدا در قالب تیم‌هایی در باشگاه معماران جوان ایران ثبت نام کنند. پس از فراخوان ثبت‌نام که طبق جدول زمانی اعلام می‌شود، سرگروه تیم باید از طریق پروفایل گروه برای شرکت در مسابقه ثبت نام کند.

کلیات مسابقات لیگ معماران جوان ایران

۱- در ابتدا سایت (مکان) مشخصی به عنوان بستر طراحی به همراه اسناد و مطالعات آن به شرکت‌کنندگان معرفی می‌گردد . شرکت‌کنندگان پس از اطلاع از مکان طراحی و همچنین مطالعه و بررسی و دیدن اسناد و مطالعات سایت مورد نظر، بایستی پروپزال و طرح اولیه خود را آماده نموده و آن را به دبیرخانه دائمی مسابقه از طریق وبسایت ارسال نمایند.

۲- پس از دریافت پروپوزال و طرح اولیه از سوی تیم‌های شرکت کننده، این آثار توسط مشاور علمی، مشاور هنری و مشاور ساخت مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشنهادهایی جهت بهبود هر یک از طرح‌ها توسط مشاوران به تیم‌های شرکت‌کننده ارائه می‌گردد. در این قسمت تیم‌های شرکت‌کننده مختار به پذیرش و یا عدم پذیرش پیشنهادهای مشاوران می‌باشند.

۳- تیم‌های شرکت‌کننده نسخه نهایی و کامل طرح خود را همراه با جزئیات اجرایی به دبیرخانه مسابقه ارسال می‌نمایند.

۴- طرح‌های نهایی ارسال شده به دبیرخانه توسط داوران مرحله اول در داخل ایران داوری خواهد شد و از بین تمامی آثار، حداکثر ۲۰ طرح بدون در نظر گرفتن اولویت برگزیده خواهند شد.

۵- ۲۰ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی توسط داوران این بخش به سرپرستی خانم‌ها گیسو و مژگان حریری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و از میان آن ها ۱۰ طرح نخست معرفی خواهند شد.

شرکت کنندگان

حضور و شرکت در مسابقه برای عموم معماران و دانشجویان در قالب تیم‌های ثبت شده در باشگاه که پیش از این توضیح داده شد آزاد می‌باشد. این مسابقه هیچ گونه محدودیت امتیازی ندارد و تمام گروه‌ها با هر سطح امتیازی می‌توانند در آن شرکت کنند. آثار تیم‌های شرکت‌کننده بدون هیچ گونه اولویت امتیازی توسط داوران ارزیابی می‌گردد.

سایت و بستر طراحی مسابقه

با مطالعاتی که توسط تیم اجرایی مسابقه صورت می‌گیرد مکانی به عنوان سایت طراحی برای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌گردد. ترجیحاً سایت تا حد ممکن بکر و بدون سازه‌های از پیش ساخته شده است تا ذهن گروه‌های شرکت‌کننده محدودیت کمتری در انتخاب موضوع و بیان مسئله خود داشته باشد. این سایت بنا بر پتانسیل خود می‌تواند در یک تا چند دوره از مسابقه معرفی گردد.

* (پایگاه میراث جهانی بیستون، به عنوان سایت طراحی دور اول مسابقات لیگ معماران جوان ایران انتخاب گردید. علاقمندان برای شرکت در مسابقه می‌توانند پس از ثبت نام در وبسایت لیگ و تشکیل تیم، به تمامی اطلاعات اقلیمی اجتماعی و تاریخی این سایت که به صورت فایل‌ها و نقشه‌های دوبعدی و سه بعدی و تصویری در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد دسترسی یابند.)

اسناد و مطالعات مربوط به سایت

در کنار معرفی سایت، اسناد و مطالعات مربوط به سایت نیز در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده قرار می‌گیرد.، این اسناد حاوی مطالعات جغرافیایی، اقلیمی، اجتماعی و هرگونه اطلاعاتی است که برای شناساندن بهتر سایت مورد نظر به تیم‌های شرکت‌کننده لازم می‌باشد. این اسناد و مطالعات توسط تیم اجرایی مسابقه تهیه شده و از طریق وبسایت مسابقه به صورت نسخه‌های مکتوب، تصویری و ویدیویی در اختیار تیم‌ها گذاشته می‌شود.

پروپوزال و طرح اولیه

پروپوزال و طرح اولیه‌ای که تیم‌های شرکت‌کننده از طرح خود ارائه می‌دهند باید حاوی موارد زیر باشد:

۱- بیان مسئله: تیم شرکت‌کننده با بررسی مطالعات طرح که پیش از این به آن اشاره شد باید یک مسئله و دغدغه را به عنوان مسئله اصلی خود بیان کند. این دغدغه بایستی تا حد ممکن مسئله‌ای جهان شمول بوده و رفع مشکل انسان امروز از اولویت‌های آن باشد.

۲- ضرورت موضوع و هدف طرح: در این بخش تیم شرکت‌کننده ضرورت پرداختن به موضوع و هدف از انجام طرح را در ارتباط با سایت و بستر طرح را بیان می‌نماید. این امر باعث می‌شود تا ذهن تیم‌های شرکت‌کننده دغدغه‌های جهان شمول انسانی را با بستر طرح منطبق سازی کند. همچنین ضروری است که موضوع پیشنهادی طرح مشکلی جهانی را شامل گردد و هدف طرح می‌بایست ارائه پاسخی هنرمندانه، قابل اجرا و تلفیقی از هنر، معماری و فناوری‌های نوین در مقیاسی محلی باشد.

۳- معرفی و توضیح اولیه: در این قسمت تیم شرکت‌کننده می‌بایست به بسط ایده خود پرداخته و طرح مورد نظر خود را در قالب نقشه‌ها و ارائه‌های سه بعدی معرفی نماید.

نحوه ارسال آثار:

در هر دو مرحله پروپوزال اولیه و طرح نهایی، سرگروه تیم بایستی از طریق پروفایل تیم خود در سایت اینترنتی مدارک اثر طراحی شده را بارگزاری نماید. همچنین نظرات مشاوره‌ای که در مرحله نخست توسط مشاوران مسابقه در خصوص هر اثر ارائه می‌گردد در پروفایل تیم برای تمامی اعضای تیم قابل رویت می‌باشد.

قالب استاندارد برای ارسال آثار:

– پروپوزال توضیح طرح به زبان فارسی (حداکثر ۳ برگ A4) بدون درج نام و مشخصات (jpg/docx/pdf)
طرح نهایی: طرح نهایی که تیم‌های شرکت‌کننده به دبیرخانه ارسال می‌کنند می‌بایست شامل موارد زیر باشد:

– حداکثر ۳ شیت A2 به صورت عمودی (توضیحات شیت تماماً به زبان انگلیسی) و بدون درج نام و مشخصات (jpeg)
تبصره: حجم هر یک از فایل‌های ارسالی نباید بیش از ۲۵ مگابایت باشد.
تذکر: پروپوزال توضیح طرح در داوری مرحله اول مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و داوری در مرحله دوم صرفاً براساس ارزیابی شیت‌های ارسال شده به زبان انگلیسی است. لذا هر گونه اطلاعات ضروری طرح بایستی در شیت‌های معرفی طرح گنجانده شود.

محدودیت آثار شرکت داده شده در مسابقه برای هر تیم:

هر تیم می‌تواند با حداکثر ۳ طرح مجزا در مسابقه شرکت کند.

داوری مسابقه

داوری این مسابقه در دو مرحله انجام خواهد شد که مرحله اول آن در ایران زیر نظر ۸ داور مطرح داخلی و مرحله دوم آن زیر نظر ۵ داور بین‌المللی به سرپرستی خانم‌ها گیسو و مژگان حریری انجام می‌شود که از معماران معتبر و شناخته شده دردنیا هستند و جوایز مسابقه را هر ساله شخصاً اهدا خواهند نمود.

۱- کمیسیون بررسی آثار: در ابتدا تیم‌های شرکت‌کننده پروپوزال و اتود اولیه‌ای از طرح خود را مطابق با آن چه که در بالا توضیح داده شد تهیه کرده و طبق جدول زمانبندی مسابقه به دبیرخانه لیگ ارسال می‌نمایند. پس از دریافت آثار اولیه کمیسیونی متشکل از دبیر علمی، مشاور هنری و مشاور ساخت وظیفه بررسی طرح‌های اولیه تیم‌های شرکت‌کننده را بر عهده دارد و نظرات مشورتی و اصلاحی جهت حضور بهتر آثار در مرحله بعد را نیز به تیم‌ها ارائه می‌کند. در این قسمت تیم‌های شرکت‌کننده مختار به پذیرش و یا عدم پذیرش پیشنهادهای مشاوران می‌باشند.

۲- داوری مرحله اول: پس از آن که تیم‌های شرکت‌کننده مطابق با جدول زمانی مسابقه نسخه نهایی و کامل طرح خود را همراه با جزئیات اجرایی به دبیرخانه مسابقه ارسال کردند، هیات داوری در داخل کشور پس از ارزیابی طرح نهایی و پروپوزال توضیح طرح، حداکثر ۲۰ اثر برگزیده را بدون اولویت معرفی خواهد کرد.

۳- داوری نهایی: بررسی و ارزیابی نهایی طرح‌ها و انتخاب ۱۰ اثر برگزیده به ترتیب اولویت توسط هیات داوران خارج از کشور به سرپرستی خوهران حریری انجام خواهد شد.

هیئت داوران مرحله اول مسابقات لیگ معماران جوان ایران

– گیسو و مژگان حریری (سرپرست هیئت داوران)
– ایرج اعتصام
– آرش مظفری
– فرهاد احمدی
– نشید نبیان
– عمید مسعودی
– بهرام کلانتری
– پرشیا قره گوزلو
– سعید میرحسینی

برندگان مسابقه

۱- رتبه اول: تیمی که در این مسابقه حائز رتبه اول می‌شود علاوه بر تندیس و لوح، مبلغ هفتصد میلیون ریال دریافت خواهد کرد. تیم اول متعهد می‌شود با مبلغ دریافتی اثر طراحی شده خود را در سایت مسابقه اجرا نماید.

۲- رتبه دوم: برای تیمی که مقام دوم را کسب می‌کند علاوه بر لوح و تندیس، جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال در نظر گرفته می‌شود.

۳- رتبه سوم: برای تیمی که مقام سوم را کسب می‌کند علاوه بر لوح و تندیس، جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال در نظر گرفته می‌شود.

۴- رتبه چهارم تا دهم: برای تیم‌هایی که مقام‌های چهارم تا دهم را کسب می‌کنند لوح و تندیس در نظر گرفته می‌شود.

امتیاز هر یک از تیم‌های اول تا دهم بر اساس جدول امتیازات به مقدار مشخصی در باشگاه معماران جوان ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

زمانبندی مسابقه

پایان ارسال آثار مرحله اول (ارسال از طریق سایت) – شروع ارسال نظر مشاوران: ۱۳۹۸/۶/۲۵
بازگشت آثار به شرکت کنندگان جهت اصلاح و ارائه نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱
ارسال نهایی آثار به دبیرخانه: ۱۳۹۸/۷/۱۰
مشخص شدن حداکثر ۲۰ اثر برگزیده: دهه آخر مهر ماه ۹۸
اختتامیه (اعلام نتایج نهایی): اواسط آبان ماه ۹۸
عقد قرارداد با نفر اول مسابقه (شروع عملیات اجرا): اواسط آبان ماه ۹۸
رونمایی از طرح برگزیده اجرا شده: هفته اول اسفند ماه ۹۸

دبیرخانه:
کرمانشاه، دانشگاه رازی، دانشکده هنر و معماری، دبیرخانه دایمی لیگ معماران جوان ایران
تلفن: ۸۳۳۴۳۴۳۴۲۰ (۹۸+)
ایمیل: info@liyacompetition.ir

سایت مرتبط: www.liyacompetition.ir

پوستر مسابقه

با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشد

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *