دراین بخش از بررسی بناهای شاخص ایران و جهان، با ساختمان اداری صبا در شهر تهران آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

ساختمان اداری صبا

ساختمان اداری صبا

توجه: این مطلب در حال بروز رسانی است

دفتر معماری: گروه طراحان ماهیار
تیم طراحی: مرتضی غفوری، سعید رحمانی، ایمان عنایتی، مهروز ساداتی، آرزو حسینی
معمار مسئول: مهدی حمزه نژادی
سازه: محمد بافنده
تاسیسات الکتریکی: گروه صنعتی نکا نوین
تاسیسات مکانیکی: وحید شیخ حسنی، هادی بدری
تیم اجرایی: محمد دادپور، اکبر دارابی
مدير اجرایی: مرتضی غفوری
نظارت: مهدی حمزه نژادی
طراح سه بعدی و گرافیست: سعید رحمانی
عکاس: فرشید نصرآبادی
موقعیت: ایران، تهران
مساحت : 2450 مترمربع
سال: 1392 – 1395

چالش پیش رو در طراحی ساختمان اداری صبا

ساختمان صبا به‌ منظور استقرار دفتر مرکزی یک گروه صنعتی تولید تابلو برق و شرکت‎ های تابعه در نظر گرفته شده بود. این ساختمان با کاربری اداری در دل یک بافت مسکونی واقع شده است. قرارگیری یک بنای اداری در جوار ساختمان‎های مسکونی بیشتر از آنکه برای ساختمان اداری مسئله‎‌ای را در پی داشته باشد؛ ذهنیت نامناسبی برای همسایگان مسکونی ایجاد خواهد کرد. حس مهاجم بودن یک بنا با کاربران و مراجعان متعدد و غریبه و همچنین اِشرافی که از طبقات فوقانی ساختمان به منازل مسکونی وجود دارد؛ یک ویژگی منفی برای یک بنای جدیدالاحداث به‌حساب می‎‌آید.

ساختمان اداری صبا

قرارگیری بنا در بافت مسکونی

بر همین اساس، نیاز بود تا فرم نهایی ساختمان اداری صبا بگونه‌ای باشد که بتواند در جهت حفظ حریم‎‌ها و القای حس محرمیت پیش‌ قدم شود. توجه به این موضوع، سیستم طراحی بنا را به سمت استفاده از یک حجم دوپوسته‎ سوق داده است. حجمی که در نگاه اول به‌عنوان یک “اثر واحد” قابل‌ درک بوده و عدم پدیدار شدن پنجره‎‌ها و شمایل درون ساختمان، پاسخگوی مناسبی جهت القای حس محرمیت می‌باشد.

طراحی پوسته ساختمان اداری صبا

در شمال و جنوب ساختمان، یک پوسته سنگی مشبک به‌ مثابه یک غلاف U شکل ساختمان را احاطه نموده است. حفره‌‎های سنگی با فاصله‌ای نسبتاً منطقی که امکان نظافت شیشه‎ پنجره‎ها را مهیا می‎ساخت، تنوع مناسبی را در عین حفظ نظم ساختاری به پوسته بنا سفید رنگ بنا بخشیده است. اما پوسته جبهه شرقی علاوه بر دستیابی به اهداف یاد شده، وظیفه تعدیل نور مهاجم و تند شرق را بر عهده داشته است. این پوسته با بهره گیری از پروفیل‎های آلومینیومی، در فاصله چهل سانتی‎متری از پنجره‎‌های کشیده جبهه شرقی مستقر گردیده است. فاصله یادشده مانند یک کریدور خدماتی امکان دسترسی به پنجره‌ها جهت نظافت را فراهم می‌‎آورد.

جهت کاسته شدن از حس سرد و صنعتی پروفیل‎های آلومینیومی، از نوارهای چوبی در میان پروفیل‎‌ها استفاده شده است. این نوارها علاوه بر کاستن از شدت تابش آفتاب شرق، در تنوع‌ بخشی به نمای اصلی مجموعه و متفاوت نمودن دید در حین عبور از مقابل ساختمان، نقش بسزایی را به عهده‌ دارند.

تامین پارکینگ در ساختمان اداری صبا

با توجه به مسئله مهم تأمین پارکینگ در پلاک‎‌های شهری، محل ورودی پیاده در ساختمان اداری صبا تابعی از قوانین شهرداری و تقریباً عاری از هرگونه انتخابی است. تلاش جهت تأمین حداکثری پارکینگ‎ها موجب شده تا ورودی اصلی ساختمان به گذر فرعی و جنوبی انتقال یابد. به همین دلیل، به‌ منظور هویت بخشیدن به یکی از مهم‌ترین بخش‎‌ها، با بهره‎‌گیری از فرم سردرهای ورودی در خانه‌‎های قدیمی تهران و با حفظ فاصله مناسب با پوسته سنگی، یک حجم مستقل چوبی با حفره‎ای هدایت‌کننده در نمای جنوبی ساختمان تعبیه گردیده است.

در ادامه جهت مشاهده تصاویر بیشتر و نقشه‌های عمارت نظر با ما همراه باشید.

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ:  Archdaily

توجه:  ترجمه این مطلب به صورت اختصاصی توسط تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط انجام شده و استفاده از آن با ذکر نام این رسانه بلامانع است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *