مسابقه معماری میرمیران


چهاردهمین دوره مسابقه معماری میرمیران با موضوع «طراحی فضای انسانی»

زنده یاد سید هادی میرمیران

«جریان نوین معماری ایران، که من به آن تعلق دارم تلاش دارد نوعی معماری بیافریند؛ که معماری گذشته این سرزمین کهن را تداوم و تکامل بخشیده؛ بتواند جایگاه خاصی در معماری جهان را به خود اختصاص دهد.»

شرح مسابقه:

هدف:

هدف از برگزاری این دوره از مسابقه طراحی مفهومی با عنوان “طراحی فضای انسانی” ، خلق فضایی متکی بر این فرایند طراحی و با بهره گیری از مفاهیم معماری سرزمینی ایران می باشد. در این راستا بنیاد معماری میرمیران از کلیه معماران و دانشجویان معماری جهت شرکت در این دوره از مسابقه دعوت به عمل می آورد.

رویکرد اصلی:

رویکرد اصلی مسابقه متوجه درک و شناخت مفاهیم ذهنی و ذاتی معماری سرزمینی ایران است که در طول تاریخ تداوم داشته و در هرمقطع تاریخی- اجتماعی رابطه ی احساسی و متقابل انسان ایرانی را با روح و فضای این معماری شکل داده و هم اکنون نیز در خاطره های آرمانی ما نهفته است و می تواند بستر مناسبی برای ارتقاء و غنای جریان نوین معماری ایران باشد. موضوع این دوره از مسابقه طراحی مفهومی جایزه معماری میرمیران با عنوان « طراحی فضای انسانی» نیز ناظر بر این رویکرد می باشد؛ رویکردی که ماهیتا با جریانات پیشرو معماری جهان نیز هم راستا می باشد.

طراحی انسان محور:

طراحی انسان محور کوشش می کند معماری را آنگونه سازمان دهد که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای عملکردی و تامین رضایت مندی، رفاه و آسایش مادی، فضایی معنادار، سرزنده، خیال انگیز و متعالی بیافریند که زمینه شکوفایی فضایل انسانی، احساسات، عواطف و اشتیاق انسان توام با خرسندی، شادمانی، نشاط و شادابی، خوشحالی و انبساط خاطر فراهم آمده و امکان تعامل و لذت بردن از این فضاها در عرصه های فردی و اجتماعی را به وجود آورد. این فرایند در معماری سرزمینی ایران نیز وجه قالب شکل گیری کالبد و فضا در چهارچوب فرم ها، الگو ها و مفاهیم فضایی بوده است.

مدارک مورد نیاز و نحوه ارائه طرح:

مدارک مورد نیاز باید بتواند با استفاده از نقشه ها، پرسپکتیوها، رنگ ها، تصاویر سه بُعدی رایانه ای و یا عکس ها و یا هر روش دیگری به معرفی فضاهـای اصلی (داخلی و خارجی) و … در رابطــه با موضوع مسابقه بپردازد. ضمناً چاپ پوستر با استفاده از فایل ارسالی شرکت کنندگان به طور یکنواخت از طریق بنیاد معماری میرمیران انجام شود؛ لذا شرکت کنندگان در مسابقه می بایست فایل خود را با کیفیت فقط۱۵۰ dpi در ابعاد 74*166  سانتیمتر به صورت عمودی و در قالب فرمت گرافیکی TIFF به صورت لوح فشرده (CD) به همراه اصل فیش واریزی به مبلغ ۱،۰۰۰,۰۰۰ ریال به حساب بنیاد معماری میرمیران در بانک پارسیان شعبه ملاصدرا به شماره کارت ۶۲۲۱۰۶۱۲۰۷۸۴۶۴۹۶ (بابت هزینه چاپ پوستر) و خلاصه توضیحات طرح حداکثر در یک صفحه A4 به زبان فارسی و یک صفحه انگلیسی و فایل کامپیوتری به دفتر بنیاد ارائه نمایند.

نوشتن نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه روی CD (لوح فشرده) و روی پاکت محتوی صفحه توضیحات طرح الزامی است. لازم به یادآوری است که مدارک تحویلی شامل یک عدد CD یا لوح فشرده (مربوط به طرح و صفحه توضیحات) و اصل فیش بانکی واریز وجه و دوصفحه پرینت A4 توضیحات فارسی و انگلیسی می باشد.

ضمنا از طرف «انجمن ویرایش و درست نویسی» متن های ارسالی (صفحات A4 فارسی ضمیمه طرح ها) نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و سه متن برگزیده و ده متن شایسته مورد تقدیر قرار خواهد گرفت (توضیحات به پیوست در سایت مسابقه) و همچنین آثــاری که از لحاظ گرافیکـــی خلاقانــه باشنــد، جوایـــزی از طـرف هیئــت داوران اهـــدا گردیـــده و از آثـــار مذکـــور به عنــوان پوستــر مسابقـه استفاده خواهد شــد.

توجه:

طرح هایــی که از آثـــار دیگـــر معمــاران (ایرانـی یا خارجـی) اقتبـاس شده باشد مــورد رسیدگــی قــرار نخواهـد گرفت و چنانچـه حتی بعـد از داوری نیـز مشخص گردد که طرح برنـده یا منتخب اقتباس از آثار دیگـران بوده است ضمن اقدام در خصوص استرداد جایــزه و لوح تقدیــر مراتب در نشریات معمـاری و شهرسـازی منعکس شده و حق هیچگونه اعتراضـی نخواهـد بود.

هیئت داوران:

ـ آقای آیدین آغداشلو
ـ دکتر ایرج اعتصام (ریاست هیئت داوران)
ـ مهندس امیرپویا اصغری
ـ دکتر داراب دیبا
ـ مهندس سامان سیار
ـ مهندس فرشاد فرهی
ـ مهندس سید علیرضا قهاری
ـ پروفسور محمود گلابچی
ـ مهندس آرمین محسن دانشگر
– مهندس حمید میرمیران

جوایز:

نفر اول: ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
نفر دوم: ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
نفر سوم: ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
* علاوه بر نفـرات اول تا ســوم به ۱۰ منتخـب دیگــر لـوح تقدیـــر اهــــداء خواهـد شد.

تاریخ های مهم:

زمان تحویل:

مهلت تحویل طرح ها به دبیرخانه بنیاد حداکثر تا ساعت ۱۶:۰۰ روز شنبه ۹۸/۱۱/۲۶ است (به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.)

زمان داوری طرح ها:

روز شنبه و یکشنبه، ۳ و ۴ اسفند ماه ۱۳۹۸

نتایج داوری و اهداء جوایز:

چهارشنبه، ۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مقارن با روز معمار در خانه هنرمندان ایران همزمان با برگزاری مراسم یادمان و جایزه معماری میرمیران

پوستر مسابقه

دبیرخانه: سعادت آباد، بالای میدان کاج، خیابان جمشیدی  یکم)، پلاک ۳۰، واحد ۸، بنیاد معماری میرمیران. (دبیر بنیاد: حبیب قدیرزاده)
تلفن: ۲۲۳۷۲۵۸۲  –  ۲۲۳۷۶۰۵۳
ایمیل: info@mirmiran-arch.org
سایت مرتبط: www.mirmiran-arch.org

با عضویت در خبرنامه رسانه هنر و معماری ساباط از تازه ترین رویداد های دنیای هنر و معماری مطلع شوید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *