نمای شمالی خانه کاوه


خانه کاوه نمونه بسیار خوبی از حفاظت از ساختمان های با ارزش در شهر تهران است که دراین بخش از بررسی بناهای شاخص  ایران و جهان، با آن آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید

طراح: استودیو طراحی و معماری پرگار

مساحت: 1400 متر مربع

سال ساخت:2013

تیم طراحی:بهزاد حیدری، شیرین صمدیان، سالومه محمدی(کمک طراح)

سازه:محمدرضا کاظمی، جلال الدین سجادیان(مشاور سازه)

مشاور تاسیسات: آرش مجابی

عکاس: حسین فراهانی، مهرداد عمرانی

نمای جنوبی خانه کاوه

ساختمان قدیمی این بنای سه طبقه که ۲۰ سال از عمر آن می‌گذشت شامل یک زیرزمین و دو طبقه مسکونی بر روی آن بود که در یک کوچه تنگ و در یکی از محلات شهر تهران واقع شده و از شرایط نسبتا نا مطلوبی برخوردار بود. کمبود نور مناسب و قدیمی بودن مصالح و وسایل و امکانات چه در داخل و چه در خارج ساختمان از جمله مشکلات این بنا بود. بنابراین نیاز به تعمیرات و نوسازی سازه و تاسیسات این پروژه الزامی بوده است. در نوسازی بنا یک طبقه دیگر نیز به عنوان عمارت خصوصی به این بنا افزوده شده است.

ایده طراحی

اولین گام برای بازسازی این بنا، طراحی نقشه های کلی برای داشتن فضاهای بازتر و مناسب تر بود. زیاد بودن نسبت طول به عرض زمین پروژه موجب بروز مشکل تاریک بودن فضا ها بویژه در قسمت مرکزی ساختمان شده بود. از این رو ایده اصلی در طراحی این پروژه هدایت رنگ و نور به داخل بنا بود. این امر با ایجاد یک نوگیرسقفی در بالای ووید مرکزی ساختمان که به عنوان هسته مرکزی تعریف می شود،میسر شده است.

نمایی از بام سبز و نورگیر سقفی خانه کاوه

سایر فضاهای اقامتی در اطراف هسته مرکزی قرار داده شدند.طبقه اول میزبان فعالیت های عمومی بوده و اتاق ها و فضاهای خدماتی مربوط در طبقه دوم قرار دارند. کاربری طبقه سوم نیز به عنوان حیاط و آپارتمان خصوصی می باشد. شکل مسیرهای گذر نور در طبقات این بنا،نمایانگر نحوه انتقال نور از آسمان تا حیاط می باشند.

نمایی از داخل بنا و ووید مرکزی

تعامل با فضای سبز

روند توسعه سریع شهر تهران مشکلات بسیار زیادی را با خود به همراه داشته که از جمله آنها کمبود فضاهای سبز می باشد. بطوریکه در بسیاری از ساختمان‌ها بالکن تبدیل به فضای بلا استفاده برای آپارتمان ها شده است. یکی دیگر از ایده‌های طراحی این پروژه تعامل با فضای سبز می باشد. نمای جنوبی ساختمان به صورت دو لایه بوده و بالکن هایی را در طبقه دوم ایجاد می‌کند که توسط اتاق های خصوصی و یک ایوان عمومی واقع در طبقه اول مورد استفاده قرار می گیرند و باعث یکپارچه سازی حیاط و فضاهای اقامتی می شود.

دید پرنده از نمای جنوبی خانه کاوه

با عقب روی دو متری از خط نما امکان استفاده از نور طبیعی و فضای سبز برای زیر زمین که محل فضاهای خدماتی، پارکینگ و تجهیزات ورزشی می باشد نیز فراهم شده است.

نمای شمالی خانه کاوه

رد پای معماری ایرانی در خانه کاوه

طراحی نما و مصالح به کار گرفته شده در این ساختمان یادآور معماری سنتی ایرانی بوده که با اندکی تغییرات در جزئیات، برای زندگی به سبک امروزی بهینه تر  شده است. آجرکاری های نمای شمالی برای شکل دادن به ورودی منحنی شکل بنا طراحی شده اند و با نگاهی دقیق تر می توان دید دهانه های شیشه ای در کنار آجر ها قرار گرفته که تجسمی از جریان آب روی شن ها بوده و یاد آور طبیعت محلی آن منطقه است.

تلفیق آجر و شیشه در نمای شمالی

برای دیدن نقشه ها و تصایر بیشتر از این پروژه با ما همراه باشید

پلان زیر زمین خانه کاوه

پلان طبقه همکف خانه کاوه

پلان طبقه اول خانه کاوه

پلان طبقه دوم خانه کاوه

برش طولی از پلان خانه کاوه

دتایل نمای شمالی خانه کاوه

نمایی از بام سبز و نورگیر سقفی خانه کاوه

نمایی از داخل بنا و ووید مرکزی

نمای شمالی خانه کاوه

ترجمه وارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ: Arch Daily

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *