موزه هنر سونگ ژانگ (موزه هنر درختی)


موزه هنر سونگ ژانگ (موزه هنر درختی)، یک بنای عمومی به منظور افزایش تعاملات میان مردم در نزدیکی شهر پکن است که دراین بخش از بررسی بناهای شاخص  ایران و جهان، با آن آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید

در کنار جاده اصلی منطقه سونگ ژانگ پکن، موزه ای قرار گرفته که به موزه هنر درختی شهرت دارد. روستای اصلی که زمانی در این محل وجود داشته اکنون از بین رفته و با بلوکهای شهری در مقیاس بزرگی که برای خودرو ها مناسب تر هستند، جایگزین شده است. ایده اولیه طراحی این موزه ایجاد محیط و فضایی عمومی برای افرادی که قصد اقامت، ملاقات و ارتباط با یکدیگر را دارند، بوده است.

تصویری از ساختمان موزه هنر سونگ ژانگ (موزه هنر درختی)

طراح: Daipu Architects

موقعیت: سونگ ژانگ، پکن، چین

مساحت:3200 متر مربع

تیم طراحی: دای پو، فنگ جینگ، لیو یی

مهندس سازه: هوانگ شوانگزی

مهندس آب: لی مینگ

مهندس مکانیک: ونگ گپنگ

تصویری از داخل موزه

معماری بنا

طراحان این بنا امیدوارهستند که چشم انداز ورودی اصلی این بنا بتواند توجه بازدید کنندگان را جلب کند. دال کف موجود با فرم منحنی خود در تمام طول مسیر تا سقف امتداد یافته و چشم مخاطبان را به سمت خود خیره می کند.در این ساختمان افراد می توانند انتخاب کنند که از چه طریقی می خواهند وارد فضا شوند، از طریق رمپ و یا از راه حیاطی که در طبقه اول قرار دارد و در آن درختی کاشته و استخری نیز تعبیه شده است. انعکاس آبی آسمان بر روی زمین به همراه انعکاس استخر، محیطی ایجاد کرده که ذهن بازدید کننده را آلایش کرده و موجب می شود آنچه در بیرون این فضا رخ می دهد به دست فراموشی سپرده شود.

رمپ ورودی موزه

حیاط داخلی به وسیله یک دیوار بتنی از جاده اصلی جدا شده  واز گرد و خاک خارجی محافظت می شود.درداخل حیاط مردم در زیر درخت ایستاده و با یکدیگر گفتگو می کنند یا به ماهی های موجود در استخر غذا می دهند. در عین حال می توانند به واسطه شیشه ای بودن دیوار ساختمان از تماشای آثار هنری و افرادی که در داخل بنا ایستاده اند، لذت ببرند. در دیواره بتنی راهرویی وجود دارد که در طول مسیر میزان انجنای آن تغییریافته و مکان مناسبی برای نمایش کتابها و مجسمه های کوچک است.

تصویری از حیاط ورودی موزه هنر سونگ ژانگ (موزه هنر درختی)

تصویری از بام موزه

حیاط دوم ضمن جداسازی عرصه عمومی از خصوصی، نور طبیعی مورد نیاز برای نمایشگاه پشتی و اتاق ملاقات در طبقه دوم را فراهم می کند.  دیوار منحنی مردم را به سمت دیگر ساختمان هدایت کرده و آنها را به پلازای پله پله ای رو بام دعوت می کند که میتوانند در آنجا نشسته و از غروب آفتاب لذت ببرند و یا به استخر  نگاه کرده و حتی با افراد حاضر در حیاط پایین گفتگو کنند.

تصویری از حیاط مرکزی موزه

حیاط های موزه

در این پروژه 6 حیاط پیش بینی شده است. علاوه بر دو حیاط بزرگ که نمایشگاهی هستند، 4 حیاط دیگر نیز در بخش فوقانی قرار دارند. دو حیاط نور خورشید را برای فضای پشتی فراهم ساخته و نور طبیعی سالن نمایشگاه زیرین را فراهم می کنند. دو حیاط دیگر نیز که رو به آسمان هستند، در بالای طبقات قرار دارند. انتظار می رود این پروژه بتواند مکانی را ایجاد کند که ساکنین محلی و بازدیدکنندگان در آن با نور طبیعی، درختان، آب و هنرهای معاصر ارتباط برقرار کنند و این ایده ساده و واضح از طریق تجربه آنان از این فضا گسترش یابد.

تصویری از حیاط ورودی موزه

در ادامه برای دیدن تصاویر بیشتر از این بنا با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

تصویری از حیاط ورودی موزه

تصویری از رمپ و دیوار بتنی موزه هنر سونگ ژانگ (موزه هنر درختی)

تصویری از موزه هنر سونگ ژانگ (موزه هنر درختی)

تصویری از موزه هنر سونگ ژانگ (موزه هنر درختی)

تصویری از موزه هنر سونگ ژانگ (موزه هنر درختی)

پلان طبقه همکف

پلان طبقه اول

پلان طبقه دوم

مقطع

مقطع

مقطع

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ: archdaily

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *