نمایی از آپارتمان همسایه پارک


اطلاعات کلی

معمار: آتلیه مکعب سفید
موقعیت: ایران، استان آذربایجان غربی، ماکو
کاربری: مسکونی
مدیر طراحی: رضا اسدزاده ، شبنم خلیلپور
مساحت: 900 متر مربع
سال ساخت: 2018
عکاس: فرشید نصرابادی

نمای از آپارتمان همسایه پارک

ارتباط با پارک مجاور

آپارتمان مسکونی همسایه پارک، در شهر مرزی ماکو طراحی و ساخته شده است. این ساختمان به عنوان جانشینی برای خانه قبلی کارفرما ، که  یک ملک 22 * 9 متر مربع در کنار یک پارک کوچک بود ساخته شده است. در حقیقت این پروژه در همسایگی پارک است و نام خود را از آن گرفته است. تعامل پارک و رابطه بین آنها اولین چالش طراحی بود. این تعامل باعث شد بالکن های متنوعی به پارک باز شود. این پارک به نوبه خود از سایه ساختمان در هنگام غروب آفتاب سود می برد ، بنابراین کودکان می توانند راحت بازی کنند.

نمای از آپارتمان همسایه پارک

در این پروژه سعی شد تا تنوع مصالح و جزئیات غیرضروری کاهش یابد تا به جنبه هایی مانند نور طبیعی ، نماها ، نسبت و ترکیب حجم توجه شود. هدف ما این بود که پیچیدگی ها را اصلاح کنیم ، اما دستیابی به خلوص کار چندان کار آسانی نبود.

نمای آپارتمان همسایه پارک

ترتیب فضای داخلی با توجه به نمای پارک و جلوگیری از دیدن پارک از چالش های دیگر طراحی بود. نکته تأثیرگذار دیگر پتانسیل عملکرد تراس به عنوان یک فضای انعطاف پذیر در رابطه با فضاهای داخلی و خارجی بود. سرانجام این ساختمان با فضاهای باز ، نیمه بسته و بسته طراحی شد.

تراس آپارتمان همسایه پارک

شرح طبقات

این آپارتمان در 5 طبقه با متراژ زیربنای 900 متر مربع بنا شده است. طبقه همکف به فضای عمومی از جمله لابی و پارکینگ اختصاص یافته است، طبقات اول و دوم هر کدام به صورت واحد آپاراتمانی طراحی شده است و طبقات سوم و چهارم به صورت دوبلکس طراحی شده است.

نمای آپارتمان همسایه پارک

این آپارتمان به گونه ای طراحی شده است تا از نور خورشید و منظره خیره کننده از پارک مجاور به طور کامل بهره مند شوند. طبقه 4 نقطه اتصال است به گونه ای که ساختمان به فضای باز متصل می شود و فضای باز به آسمان متصل می شود.

نورگیری داخل آپارتمان همسایه پارک

تمامی فضاها در داخل ساختمان با طبیعت ادغام شده است. علاوه بر این ، همچنین نور طبیعی از طریق پنجره های شرقی و جنوبی ساختمان، تامین می شود و همچنین امکان تهویه هوا را فراهم می کند. راه پله از جنس چوب بلوط ساخته شده است که قسمت های خصوصی و عمومی کل فضا را از هم جدا کرده است.

داخل آپارتمان همسایه پارک

بر روی طبقه پنجم در کنار فضای راهپله و آسانسور مکانی برای دور هم جمع شدن در نظر گرفته شده است که دید خیره کننده ای به کوه های شمالی و جنوبی دارد.

نمای آپارتمان همسایه پارک

نما

نمای ساختمان با استفاده از متریال سفید و کاملاً صیقلی در بین تمام توده قهوه ای قدیمی اطراف ، چشم نواز به نظر می رسد. در نما به زیبایی با ریتم و هارمونی مناسب از دهانه ها و قاب های عمودی استفاده شده است و جلوه ی خاصی بر ساختمان داده است.

نمای آپارتمان همسایه پارک

در ادامه برای مشاهده تصاویر بیشتر با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید.

پلان همکف

پلان طبقه اول

پلان طبقه دوم

پلان طبقه سوم

پلان طبقه چهارم

برش

نما

موقعیت سایت

روند طراحی

پلان سه بعدی طبقات

طرح سه بعدی

تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ: archdaily

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *