کرکره های چوبی


ساختمان مسکونی اندرزگو یک بنای آپارتمانی در شهر تهران است که دراین بخش از بررسی بناهای شاخص  ایران و جهان، با آن آشنا می‌شویم. در ادامه جهت معرفی و بررسی این پروژه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید

ساختمان مسکونی اندرزگو

ساختمان مسکونی اندرزگو توسط دفتر آینه در منطقه ای پر جنب و جوش و با نشاط در شمال پایتخت ایران به نام اندرزگو طراحی شده است. این ساختمان در یک کوچه باریک در میان ساختمانهایی با ارتفاعات و مصالح مختلف قرار گرفته است ، از این رو معماران (علی دهقانی ، علی سلطانی و عاطفه کرباسی) اقدام به طراحی ساده نمای این ساختمان کردند .

از زبان معمار

“ساختمانهای مجاور به با اشکال و فرمهایی هرج و مرج ساخته شده اند ، بنابراین ما یک نمای خنثی و ساده و بدون فرم های اضافی را ایجاد کرده ایم. درکل استراتژی ما در درجه اول متمرکز بر جلوگیری از ارائه یک مجموعه پیچیده بود. “

ساختمان مسکونی اندرزگو

این ساختمان شش طبقه  دارای یک پارکینگ کوچک در طبقه همکف است، همچنین یک زیرزمین وجود دارد که سالن بدنسازی ، اتاق های مکانیکی و انبار را در خود جای داده است.

تراس داخلی

با توجه به وجود قوانینی مبنی بر ممنوع بودن اضافه شدن بالکن در این منطقه معماران این ساختمان در اقدامی خلاقانه با ایجاد سوراخ های عمیق در نمای ساختمان، تراس های داخلی ایجاد کرده اند تا ساکنان از نور و تهویه مناسب در داخل خانه بهرمند شوند. از این بالکن های زیبای شیشه ای که در داخل بنا ساخته شده است میتوان برای نگهداری گل و گیاهان،‌ پخت و پز و یا نشستن و سیگار کشیدن و لذت بردن از منظره بیرون از ساختمان استفاده کرد.

ساختمان مسکونی اندرزگو

بالکن داخلی

تمامی طبقات ساختمان هر یک دارای یک فضای نشیمن با فضای باز و فضای ناهار خوری در قسمت جلویی ، و سه اتاق خواب و دو حمام در قسمت پشتی (شمالی) است که به شکل C در اطراف یک فضای خالی (حیاط خلوت) قرار گرفته اند تا نور روز کافی استفاده کنند.

کرکره های چوبی

برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید از غرب ، که بعد از ظهر به آپارتمان ها می تابد ، معماران کرکره هایی از جنس الوار چوب را به کار برده اند که با توجه به تصاویر امکان باز و بسته شدن دارد تا ساکنین در مواقع ضروری با بستن کرکره ها از ورود نور های خیره کننده و آزار دهنده جلوگیری کنند . با اندکی نگاه کردن بر نمای طراحی شده میتوان هماهنگی کامل بین دو متریال استفاده شده در نما ( چوب و سنگ) را حس کرد که به زیبایی هر چه تمام کنار هم قرار گرفته اند.

کرکره های چوبی

جنس الوار استفاده شده در نما

کرکره ساختمان مسکونی اندرزگو از ترمو وود (ThermoWood) ساخته شده است ، این نوع از چوب با تغییراتی که بر روی آنها انجام می شود  برای منطقه هایی که میانگین دما در طول سال از یک درجه سانتیگراد (33.8 درجه فارنهایت) تا 37 درجه سانتیگراد (98.6 درجه فارنهایت) باشد مناسب است در نتیجه با توجه به آب و هوای تهران متریالی مناسب برای این منطقه به حساب می آید.

سنگ نما

برای جلوگیری از به وجود آمدن نمایی یکنواخت و سرد معماران از سنگ های گرانیتی با سطوحی غیر صاف استفاده کرده اند که در کنار هم بافتی زیبا را تشکیل می دهند. سنگ های گرانیت در ادامه در قسمت هایی از بخش داخلی ساختمان ادامه می یابد تا بین فضای داخلی و خارجی ارتباط بصری ایجاد شود.

فضای داخلی ساختمان اندرزگو

سازه ساختمان

سازه این ساختمان از نوع فولادی می باشد که تکمیل آن در مدت یک سال طول کشیده است. معماران در ارتباط با سازه ساختمان این چنین میگویند : “استفاده از یک سازه بتونی روند ساخت و ساز را طولانی تر می کند. علاوه بر این ، فولاد به ما این امکان را می داد تا دقیق تر باشیم.”

فضای داخلی ساختمان اندرزگو


فضای داخلی ساختمان اندرزگو


فضای داخلی ساختمان اندرزگو


فضای داخلی ساختمان اندرزگو


ساختمان اندرزگو

پلان پارکینگ


پلان طبقات


پلان طبقات


برش 1


برش 2


سایت پلان

ترجمه و ارائه: تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

ماخذ: dezeen

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *