زندگی‌نامه رم کولهاس

رم کولهاس


رم کولهاس معمار مشهور هلندی در تاریخ 17 نوامبر 1944 در رتردام هلند به دنیا آمد. رم کولهاس مخفف رمنت لوکاس رم کولهاس ( به هلندی Remment Lucas “Rem” Koolhaas ) می‌باشد. وی در بین سالهای 1952 تا 1956 در اندونزی مقیم بود،‌ سپس به‌عنوان خبرنگار و فیلم‌نامه‌نویس به آمستردام رفت و در آنجا ساکن شد. پس‌ازآن عازم لندن شد و به تحصیل معماری در مدرسه AA پرداخت. وی پس از کسب بورسیه تحصیلی ایالات متحده آمریکا، در سال 1972 در آنجا اقامت گزید .

بیوگرافی رم کولهاس

رم کولهاس

کتاب نیویورک هذیانی

رم کولهاس شیفته نیویورک شده بود و بر این اساس کتابی با نام نیویورک هذیانی ( Delirious Newyork ) را در سال ۱۹۹۸ به چاپ رساند و خیلی زود مشهور شد.

دفتر OMA

کولهاس پس از بازگشت به لندن دفتر خود را با نام Office for Metropolitan Architecture) OMA) بنا نهاد. دفتری که با تلاش او و همکارانش به‌عنوان مکانی مطرح شد که معماری معاصر و فرهنگ معاصر را بسط می‌داد.

رئالیسم نو

بعد از گذشت حدود بیست سال از چاپ کتاب نیویورک هذیانی یعنی در سال ۱۹۹۵، رم کولهاس نشان داد که ایده اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را «رئالیسم نو» نامید، روح اصلی مدرنیته را دوباره زنده کرد و ایده‎‌ی خود را در کتاب کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ (S.M.L.XL) به‌خوبی توضیح داد.

تاثیر‌پذیری از مکتب فولدینگ

وی از معمارانی است که کار و فعالیت حرفه‌ای خود را در زمان پی‌ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع نمود و در کارهای اولیه‌ی او مثل «خانه دو دوست» می‌توان استفاده از سطوح شیشه‌ای بزرگ، شفافیت بصری و بکارگیری فرم‌های خالص را مشاهده کرد که بیشتر تحت تأثیر آثار میس وندرروهه قرار دارد.

زندگی‌نامه رم کولهاس

خانه دو دوست

AMO

در سال ۲۰۰۰ کولهاس کارهای دفتر معماری خود را نیز تحت عنوان کتابی منتشر کرد. همچنین در همین سال شرکتی را نیز به‌عنوان خواهرزاده شرکت خود، تحت عنوان AMO تأسیس کرد که بعنوان مشاور با شرکت اصلی، رابطه بین جامعه و ساخت محیط (Society and the built environment) را بررسی می‌کردند.

جایزه پریتزکر (Pritzker)

جوایز بسیاری توسط کولهاس کسب ‌شده که مهمترین آن‌ها جایزه پریتزکر (Pritzker) در سال ۲۰۰۰ می‌باشد. وی در حال حاظر استاد معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد است. بیشتر منتقدان و بزرگان، رم کولهاس را به‌عنوان یکی از شجاع‌ترین اندیشمندان معماری می‌شناسند؛ اما تعداد زیادی از مردم از ذهنیات او اطلاع چندانی ندارند.

معمار یا نویسنده

همانطور که گفته شد کولهاس کتاب‌های زیادی نوشته است وی در این مورد می‌گوید: ” به نظر خودم من نویسنده هستم تا معمار” و با وجود اینکه ساختمان‌های طراحی شده توسط او اکنون همه جا به چشم می‌خورد، او همچنان به نوشتن ادامه می‌دهد.

نوشته‌های او تحسین برانگیز است و تقریباً به همان اندازه ساختمان‌های او منحصر به فرد است به طوری که معماران از کتاب‌های او الهام می‌گیرند و دانشجویان معماری بی‌شماری در سراسر جهان کولهاس را ستایش می‌کنند. جذابیت او عمدتاً در توانایی او برای خارج شدن از تعادل است او همچنین روزنامه‌نگاری حرفه‌ای بوده و با توجه به محیط اطراف، توصیفات بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.

در ادامه با رسانه هنر و معماری ساباط همراه باشید تا با آثار معروف رم کلهاس که اجرا شده اند آشنا شویم.

ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین(cctv)

زندگی‌نامه رم کولهاس

ساختمان cctv

زندگی‌نامه رم کولهاس

چاله شیشه ای داخل ساختمان CCTV

زندگی‌نامه رم کولهاس

طراحی داخلی ساختمان CCTV

کتابخانه مرکزی سیاتل (Seattle Public Library)

زندگی‌نامه رم کولهاس

کتابخانه مرکزی سیاتل

زندگی‌نامه رم کولهاس

طراحی داخلی کتابخانه مرکزی سیاتل

زندگی‌نامه رم کولهاس

طراحی داخلی کتابخانه مرکزی سیاتل

خانه موسیقی پورتو (CASA DA)

زندگی‌نامه رم کولهاس

خانه ی موسیقی پورتو

زندگی‌نامه رم کولهاس

فضای داخلی خانه ی موسیقی پورتو

تنظیم ارائه : تحریریه رسانه هنر و معماری ساباط

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *